Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon Apr 24 00:29:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 23-apr-2006, om 23:33 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> Ook de ombudsman (Alex Brenninkmeijer) is sterker in het verwoorden
> van Kafka, het individu tegenover het apparaat, dan in het aangeven
> van hoe we kunnen zorgen dat de menselijke benadering in de plaats
> komt van de ambtelijke benadering.

maar dat is imo de taak van de ombudsman ook niet?

> Maar de ambtenaar is zelf ook een machteloos individu binnen het
> apparaat. Regels en procedures snoeren onverbiddelijk de opties van
> de ambtenaar in, de ombudsman had het ook al even over de
> frustaties met het eigen werk binnen bepaalde diensten als ik me
> niet vergis.
>
> Ik ben het dus volstrekt niet eens met Brenninkmeijer als hij van
> de discussie over minder regels meent dat het een macro discussie
> is die weinig betekenis heeft, een beetje window dressing is en dat
> de vraag is hoe voer je de regels uit.

toch was ik het wel met hem eens.
al vind ik de hamvraag wel hoe de implementatie van regels beter kan

> Lees het stukje van Joke Hilgenkamp (gezinsvoogd) in Trouw dat ik
> aanhaalde eens en zeg eens hoe ze het beter kan doen. Niet dus. Ze
> zit vast.

ik haal ff aan:
> Joke Hilgenkamp, gezinsvoogd uit Lelystad, is ’laaiend’. Omdat het
> kabinet niet luistert naar de mensen die werken in de jeugdzorg,
> zegt ze. Eén ding moet drastisch aangepakt: de bureaucratie.

helemaal waar. de implementatie gaat mis.

> [...]
> pleeggezinnen. Overal zijn verschillende procedures en formulieren
> en die berg neemt toe in plaats van af.”
>
> Zij is gezinsvoogd voor 18 kinderen, van wie sommige thuis wonen en
> andere in een pleeggezin, internaat of zelfs in de gevangenis. Ze
> werkt in deeltijd. „Een voltijds-gezinsvoogd heeft 24 kinderen”,
> vertelt ze. Een gezinsvoogd ziet toe op de opvoeding van kinderen
> die door een rechter onder toezicht zijn gesteld (’ots’ers’).
> „Vrijwillige hulp heeft bij deze kinderen niet geholpen, we hebben
> dus met de allermoeilijkste pupillen te maken.”

24 kinderen lijkt me gewoon teveel. toch? nog afgezien van de idiotie
van de procedure die ze beschrijft:

> Om te illustreren wat ze met bureaucratie bedoelt, pakt ze er een
> ’heel gewoon’ dossier bij, van een meisje van veertien.

megaknip

> Ze krijgen alle rapporten en verslagen voorgelegd, maar ze lezen ze
> allang niet meer. Ze begrijpen ze ook niet: welke instelling is nu
> waar mee bezig?”

megaknip 2

> Geef zo'n gezinsvoogd nou meer eigen verantwoordelijkheid, een
> eigen budget dat z/hij naar eigen inzicht het meest effectief moet
> proberen in te zetten.
knip

> Dat is mijn oplossing. Geef iedereen zo veel mogelijk eigen
> verantwoordelijkheid (en de bijbehorende ondersteuning). En weg met
> 90% van de regels. Los problemen waar ook maar enigszins op met
> mediation. De ombudsman is zelf een goed voorbeeld van hoe het moet.

vinnikook.

maar ook vind ik interessant hoe burokratie in stand blijft. hoe dat
te maken heeft met menselijke behoefte aan zekerheid en angst voor
machthebbers, en misbruik door machthebbers, die alk hun eigen
verhaal hebben waarom het moet zoals zij zeggen dat het moet.

werk jij in de buurt van de kinderbescherming e.d.?

gr elma