Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Apr 23 20:36:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Eens Henk,

Waarvoor dank, Fritz. :)

Heb tot op dit moment 'Buitenhof' en het optreden daar van de ombudsman
nog niet gezien. Dat even om eventuele misverstanden daarover mogelijk
voor te zijn.

Ik denk te 'zien' inmiddels waarin onze benadering verschilt. Jij legt
de nadruk op het functioneren van de overheid en ik op het democratische
proces en de (hoofd)rolspelers en de diverse 'rol-eigenschappen' die elk
van de deelnemers kan opeisen en daar vervolgens mee aanvangt in het
democratische besluitvormingsproces.

Jij doet dat - begrijpelijk ook - vanuit je positie binnen de politiek,
ik daarentegen vanuit de rol die ik het liefst op eis, als democratisch
burger en diens/mijn mogelijkheden.

> Bezwaar en klachten erbuiten plaatsen is principieel fout,
> leidt tot zoals de ombudsman zegt
> negatieve besluiten (lekker makkelijk snel gedaan zoals ie zegt)
> met dien maar meteen bezwaar in (zijn wij ervan af)
> terwijl elke burger gelijk goed behandeld wil worden
> (en terechte negatieve besluiten dan accepteert).

Arrogantie van de macht (mogelijk gemaakt door de algemene opvatting dat
het in de politiek en bestuur slechts gaat om de kleinst mogelijke - ook
wel draagvlak genoemd - meerderheid), maar ben je het eens, Fritz, dat
de besluitvorming en met name het proces daartoe (aspect van de
bestuurlijke vernieuwing) hier centraal staat?

Zullen we eens proberen helder te krijgen wie en of wat hierin een rol
spe(e)l(t)/en, en wat idealiter (we nemen de Nationale ombudsman
serieus- en idd, anders dan Pechtold, en helaas D66 zelf) hier werkelijk
zou moeten plaatsvinden ?

> Zoals je zegt is naast bezwaren indienen en in beroep gaan
> klachten deponeren bij de ombudsman wezenlijk hetzelfde,
> men heeft liever direct een welwillende behoorlijke behandeling
> en accepteert het dan als men zelf ongelijk heeft...
>
> Maar het ging mij om het thema, op naar een functionerende overheid,

Prima, wat mij betreft. Het is (immers) een van die peilers waarop veel,
niet alles, rust.

> dat sinds Fortuyn de politiek zo jammerlijk laat liggen

Eens, Fritz. En dat ondanks alle beloften ..... afijn, je kent het ....

> inclusief ons eigen D66, Pechtold noemde het als falende minister niet
> eens,

Die liet zich wel erg gemakkelijk 'terug in je hok' blaffen door Wiegel,
en anderen. Veel steun - laat staan - begrip (of moet ik zeggen; benul)
is er niet (meer?) binnen zijn eigen partij. Zijn fractie liet 'em
dientengevolge maar een beetje zwemmen.

> maar joeg kiezers weg met zijn middenpositie

Die hadden toch D66 gekozen juist om de verandering !! Waarom gaat die
partij daar dan zo (nonchalant) mee om? Staat men toe dat er
tussentijdse koerswijzinging plaats kan vinden?

 > en claim op de nuance,

Ik heb enig begrip voor wat ik als dusdanig zag.

Hij had juist hier heel veel steun vanuit de fractie moeten ervaren. Was
die er? Of was die te druk met eigen belang of dat van de coalitie?
Ik noem het, Fritz, zoals ik er als burger tegen aan kijk. Vanuit 'mijn'
belang. Wat mij betreft faalde D66 als partij, als fractie en
coalitiegenoot, om het thema werkelijk op de (regerings)agenda te
krijgen. Men liet toe - overeenkomstig de zgn interne koerswijziging -
het naar de achtergrond te plaatsen. Een Haagse partij, idd.

> waar kiezers naar radicaal aanpakken van de feilen van de overheid zuchten

De overige (coalitie)partijen zijn er goed in geslaagd het onderwerp
stil gelegd te krijgen, toch? Laten een -ambtenaar- opdraven om uit te
komen laten leggen hoe dramatisch het allemaal wel niet is. Gaat dit
alles leiden tot iets wezenlijks/constructiefs?

Zit hier niet de kern ook van het probleem?

> en daarin het nuanceren van dit eindeloze feilen helemaal spuugzat zijn
> en geen middenpositie van politici verwachten
> maar een positie aan de zijde van de burgers versus de bureaucratie.

Eens, maar zie hoe die coalitieafspraken als een molensteen kennelijk om
de nek komt te hangen, en de politici zelf niet bij machte zijn het
thema desondanks krachtig uit te dragen.

Henk Elegeert