zorgstelsel (was: Na het zuur, het zoet. Oftewel, ASO gaat sinterklazen)

Thu Apr 20 13:32:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klopt wat je zegt,
het is ook ingewikkeld in zijn onderdelen en consequenties,
maar als je de wiskundige formules die simpel zijn ziet
en door de gebakken lucht en geld-terug-schuif-toeslag als middel kijkt,
resteert een simpel plaatje.

Alleenstaanden onder het sociaal minimum voor stellen betalen meer nominale
premie
(want alsof ze meer verdienen dus minder toeslag dus meer dan 5% nominale
premie zelf).
Tweeverdieners beiden onder de 30.000 (dus lager opgeleiden met kinderen die
veel uren moeten maken) betalen de volle zorgfonfspremie plus belasting
erover,
anderhalfverdieners en alleenverdieners ook zonder kinderen
sparen flink zorgfondspremie en belasting erover uit,
ook al hebben ze samen hetzelfde inkomen als tweeverdieners.
Een rare extra beloning voor het uurloon dat hoog genoeg is om niet beiden
fulltime te hoeven werken,
omgekeerde solidariteit.

Kijk verder maar naar de officiële cijfers die nu gepubliceerd worden,
en merk op dat alleenstaanden, tweeverdieners en ouderen genoemd worden.
Maar bedenk dat het verschil met vroeger (niet relevant vind je terecht)
vermengt wordt met de ongewenste ongerechtvaardigde verschillen nu
(de propaganda machine draait al weer door dit slim te vermengen,
onrecht nu is gewnest want onrecht toen, onzin dus).
De media blijven doen of het ingewikkel is ipv de propaganda praatjes door
te prikken
en laten na de velen die dat allang doorzien hebben en beschreven en
becijfers aan het woord te laten.
Zoals uit onderzoek blijkt 3/4 kabinet en hun apparaten en in deze nog niet
eens een kwart de tegengeluiden.