Eerder verkiezingen lijsttrekker D66 na kritiek

Thu Apr 20 12:25:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Elsevier
Auteur: Ingrid van der Chijs
Datum:  20 april 2006

Eerder verkiezingen lijsttrekker D66 na kritiek

Al op 24 juni wordt bekend wie de lijsttrekker wordt voor D66. De datum is
vervroegd op verzoek van de grootste partijafdelingen. Die vonden dat er
op korte termijn meer duidelijkheid moest komen over de koers van D66.

De strijd zal waarschijnlijk gaan tussen fractieleider Lousewies van der
Laan en minister Alexander Pechold voor Bestuurlijke Vernieuwing. Van der
Laan uitte woensdag forse kritiek op haar eigen partij in een interview
met NRC Handelsblad. 'Ik vind dat we niet eens een 6 halen. Ik vind
onszelf een 4,' zei ze.

Geloofwaardig

Volgens Van der Laan is D66 'een gewone Haagse partij' geworden, die vooral
bezig is met de Haagse vierkante millimeter. Ze vindt dat de partij zijn
geloofwaardigheid is kwijtgeraakt.

Vooral het debat over de missie naar Afghanistan heeft de partij verkeerd
aangepakt. Van der Laan: 'Als je dreigt met een kabinetscrisis als de
missie doorgaat, moet je dat waarmaken. Het is zo onwaarachtig als je dat
niet doet.'

Volgens Van der Laan gaat het er nu om 'dat we onze fouten erkennen en
ervan leren. Bij beleidsbepalende onderwerpen moeten we eerder op onze
strepen gaan staan waardoor mensen weten wat ze aan ons hebben. Ik weet
zeker dat er ruimte is voor een linkse partij die durft te hervormen.'

Koers

De voorzitters van de vier grootste afdelingen van D66, Amsterdam,
Utrecht, Rotterdam en Den Haag, zeiden vorige week dat er nu maar eens
duidelijkheid moest komen over de koers van D66. Ze dreigden met een
motie als het bestuur de verkiezingen om het lijsttrekkerschap niet
eerder dan september zou houden.

De verkiezingen zijn nodig omdat fractieleider Boris Dittrich tussentijds
opstapte, nadat het kabinet toch instemde met de missie naar Uruzgan.

--------
(c) 2006 Reed Business Information bv.