Koerscrisis: Oorlog in D66

Thu Apr 20 12:02:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Volkskrant
Datum:  20 april 2006

Van der Laan: D66 is niet geloofwaardig, ik geef ons een 4
Van onze verslaggever

DEN HAAG -  D66 is haar geloofwaardigheid kwijt. Dit vindt fractievoor-
zitter en kandidaat-lijsttrekker Lousewies van der Laan. D66 heeft 'veel
pretenties' maar slaagt er niet in die waar te maken. 'We legden de lat
hoog en dan is het logisch dat mensen een 8 van ons verwachten. Ik vind
dat we niet eens een 6- halen. Ik vind onszelf een 4.'

Van der Laan zei dit woensdag in NRC Handelsblad. In de aanloop naar het
ledencongres van 13 mei neemt intussen de onrust in D66 toe. Enkele
afdelingen dringen sinds kort aan op het vertrek van de hele Tweede-Kamer-
fractie. Van der Laan maakt het er niet beter op met haar zelfkritiek,
vindt Marcel van Dalen, D66-fractievoorzitter in de gemeenteraad te Ede.
'Als zij zichzelf een 4 geeft moet ze haar conclusie trekken: dan heeft de
partij kennelijk een betere leider nodig dan Van der Laan. Dit is echt
heel erg. Ik ga me bijna schamen dat ik D66-lid ben.' Mimy Sluiter,
fractievoorzitter in Bussum vindt dat 'de bezem' door de fractie moet.
'Deze fractie heeft alle geloofwaardigheid verloren.'

--------
(c) 2006 PCM