D66-pamflet 'hernieuwbare energie'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Apr 19 13:56:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> [...]
>
>  Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,

>  [De kritiek op Brinkhorst luidt dat dit precies hetgene is dat speelt
>   in electriciteitscentrales. Op korte termijn zal er in Nederland te
>   weinig electriciteit voorhanden zijn.]
>
>  Vermogen en energie zijn verschillende begrippen; zolang dat tekort
>  (energie) zich niet heeft aangediend en men een strategische reserve
>  (vermogen) achter de hand heeft, kan het wel. Maar ja, om nu centrales
>  te sluiten (minder vermogen) terwijl het tekort (energie) in zicht
>  komt...

>  Dat is precies het punt waar het om draait.

Nou, bijna want de centrale vraag is natuurlijk of in een zgn.
geliberalissseerde markt er nog centrales zouden moeten zijn, evenals de
netwerken. Men doet nog alsof de tijd heeft stil gestaan tov. van de
beginfase van de invoering ervan. Bovendien het betreft een
'nutsvoorziening' zolang je het als dusdanig wenst te blijven zien.

Ik zie echter niet in waarom niet iedereen zelf voor zijn/haar
voorziening zou kunnen zorgen, en gerekend naar zijn/haar behoefte.

Dan lost het (gefingeerde) probleem van het benodigde piekvermogen zich
namelijk ook op. Evenals die vermeende overheidstaak.

De 'politiek' doet weer eens aan struisvogelpolitiek.

 >  De centrales moeten de pie-
>  ken aankunnen, daarbuiten kan het pitje wat lager.

Een en ander als gevolg van het nutsvoorzieningen denken.

> Electriciteit (en zeker wisselstroom) laat zich moeilijk opslaan.

Hoewel op zichzelf waar, het een sluit het ander niet uit. 'Beweging' -
toch vaak nodig 'om het op te wekken' - laat zich wel opslaan, maar er
zijn ook andere vormen denkbaar als omzetting.

> Men kan niet 's nachts alvast
>  een voorraadje electriciteit gereed maken om dit overdag op te souperen.

Dat kan dus wel, mits je daar op een andere manier naar wilt kijken.
E.e.a. heeft dan wel gevolgen voor de capaciteit van die centrales.

Nou, zolang de houdbaarheidsdatum niet is verstreken. Ik zou denken dat
dat nu juist allang een gepasseerd station is.
Je creeerrt met andere woorden eerst zelf het 'probleem' om vorvolgens
daarvoor een 'antwoord' te hebben.

>  Ja, precies. We consumeren Joules en geen Wattage.
>
>  Alles blijft steeds steken in woorden.

Omdat het werkelijke probleem, is het nog een nutsvoorziening die op een
dergelijke wijze georganiseerd is, nog wel van deze tijd, en vraagt niet
juist dat om een andere manier van denken?

 > Wie auto's op koolzaadolie wil laten rijden,

Je zou er ook thuis je electriciteitsbehoefte mee kunnen voorzien.

 > moet beginnen met de Waddenzee in te polderen.

Daar ga je (weer) met je 'nutsvoorzieningen' denken. Bovendien, we
hebben hier boeren zat die (nog) suikerbieten telen om alsdus een
inkomen te verwerven, en tegen hoge kosten (gesubsidieerd immers).

> Als men dat
>  laatste niet wil, moet men ook niet gaan zeuren over koolzaadolie. Of
>  neem dat gezever over waterstof. Waar komt die waterstof dan vandaan ?

Gegenereerd uit water en prima te gebruiken op het moment dat je het ook
werkelijk nodig hebt.

>  Het kost dus meer energie om die waterstof te maken dan men eruit haalt
>  - en waar komt die energie dan weer vandaan ?

Dit is onzin. Opslag is het probleem. Maar ook (en opnieuw) het denken
in 'nutsvoorzieningen' op grote schaal.

Je creeert aldus zelf een probleem, dat op zich niet hoeft te bestaan.

> Brinkhost wil Libisch
>  aardgas importeren en dat dan gaan verkopen aan de rest van Europa (ken-
>  nelijk kan Libie dat zelf niet); dit is een economische oplossing, geen
>  fysische. In feite gebeurt er niets.
>
>  Persoonlijk vond ik de door mijzelf opgeworpen vraag wel aardig wat wij
>  dan in het buitenland gaan doen als er een 'Europees energiebeleid' moet
>  komen. Natuurlijk gaat Nederland geen stuwdam in Zwitserland bouwen. Dat
>  is immers een fysische oplossing en geen economische.

Nederland heeft met haar Noordzeekust een gigantische bron aan
'vermogen' liggen. Duurzaam ook nog.

> Het zoeken naar
>  nieuwe woorden is veel gemakkelijker. Kijk wat oude afleveringen van
>  'Star Trek' terug en men vindt altijd wel wat. Wat te denken van de
>  'temporal energy-matrix', 'warp-reactor' en 'subspace-energy' ? Daar valt
>  dat oubollige 'duurzaam', 'draaischijf' (een pottenbakkersterm)

Singeltje en LP = Long Player, de tijden gaan hard. :)

> en
>  'hernieuwbaar' (nota bene een Vlaams woord dat 'verlengbaar' betekent
>  - maar dat klinkt niet interessant genoeg) toch echt bij in het niet.

Die gebruiken wel vaker woorden die ook de lading dekken. Hier weten ze
vaak niet hoe ze een woord uit het Engels moeten vertalen en komen aan
zetten met 'hernieuwbare energie'. :)

Vreselijk !!

We 'laten' "de markt" z'n werk doen. :)

Henk Elegeert