Koerscrisis: haast, haast, haast

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Apr 15 18:09:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Alleen door een wonder kan D66 nog gered worden. Zo'n wonder zou kunnen
> zijn dat D66 weer bij zinnen komt, de koerscrisis na jaren ellende wegebt,
> er een lijstrekker komt die inhoudlijk iets in z'n mars heeft, een
> program-
> ma dat ergens over gaat en de terugkeer in het parlement na de
> verkiezingen.
> Maar dergelijke wonderen vergen tijd. Wonderen moet men ook een beetje
> weten af te dwingen.

Marc, ik weet dat je het met de huidige economische koers fundamenteel
oneens bent, maar dat is niet de oorzaak van de neergang. Die is namelijk
al veel eerder begonnen, na Paars I. Ik ben wel met je eens dat deelname
aan dit kabinet flink pijn heeft gedaan.

Ik heb dat er voor over, want ik houd het voor de juiste, of eigenlijk
minst slechte haalbare koers. Op economisch vlak dan. Jij uiteraard niet
en daarover worden we het vast nooit eens.

Persoonlijk denk ik dat de oude economische koers, volgens mij een soort
slap compromis tussen VVD en PvdA, niet alleen geen raakvlak met
vrijzinnigheid heeft, maar op de middellange termijn ook geen toekomst.
Want de economische koers van de PvdA is in mijn ogen een zinkend schip.
Ik krijg het gevoel dat een aantal B-figuren binnen D'66 weten dat ze
bijna op de top van hun politieke carriere zijn en graag zouden zien dat
nummers 1 t/m 6 van de lijst werden geschrapt zodat ze zelf nog een kansje
maken op een zetel in de Tweede Kamer. En dan maakt dat zinkende schip
niet zoveel uit, hun tijd zal het nog wel duren. Dat lijkt me geen goede
reden om een draai te maken.