Zo worden we dus belazerd; Grenzen vanaf volgend jaar open voor Polen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Apr 2 09:57:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> sluiten dat hij nog onvermoede talenten als programmeur heeft. Maar dan
> kan ik hem toch aanraden deze beker aan hem voorbij te laten gaan.
> Momenteel kun je - afhankelijk van je kennis en ervaring - in de IT
> namelijk voor halve dagen werk al een bovenmodaal inkomen verdienen. Geen
> vast inkomen uiteraard, je moet dan wel het risico dragen. Een heel goede
> zaak voor de Nederlandse economie en consument dat Polen daar nu ook
> welkom zijn. En onze Bert heeft dacht ik van de week nog wat voor mekaar
> gekregen om Indiers hierheen te halen. Hulde!

Neen, dat denk ik niet, het is maar een voorbeeld he, maar wel reeele, dat
wat eraan komt.

> Denkelijk wel.

En dat is al wat er telt?

> Die chauffeurs zijn daar denkelijk bepaald niet blij mee. Die vent van
> Essent die zijn bonus moet inleveren is daar vast ook niet blij mee.
> Helaas pindakaas!

Jammer dan voor die chauffeurs? Niet meer kunnen verdienen waar je leven op
was ingericht en zoek het maar mooi zelf uit. We geven straks de schuls wel
aan e EU?

> Dat is al een stuk goedkoper. Nog goedkoper is het als je ze een steuntje
> in de rug geeft zodat ze hun arbeid nog te gelde kunnen maken. Is ook voor
> hen beter.

O ja, leg eens uit, je werk ten gelde maken voor een minimaal inkomen zodat
de beter verdienenden het beter krijgen?

> Beter nog: fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en inkomensondersteuning.
> Gewoon een fatsoenlijk inkomen in ruil voor fatsoenlijke arbeid.

Jaja, fatsoenlijke arbeid en een bijbehorend loon. nu nog beschrijven wat je
vindt dat zoiets is.

> Het gaat jou helemaal niet om het welzijn van de Polen...

Die conclusie laat ik voor jou. Veel me dan maar eens waar het me wel over
gaat.
Er bestaan al ruim 100 uitzendbureau's in Polen, gesticht door Nederlanders.
Niet omdat ze zich druk maken op een Poolse arbeider maar omdat ze er dik
geld aan willen verdienen. Dat er daardoor karrevachten Hollanders in een
erg vervelende situatie terecht komen is misschien jou een biet, net zoals
de situatie van Polen.
Het gaat niet mij persoonlijk hoor, ik vergelijk me maar met die militair,
mij (ons) inkomen staat vast.
Ik ben er heel veel geweest, voor en na de val van de muur. Waar we in het
westen 50 jaar of langer erg hard voor hebben gewerkt wil jij wellicht delen
in een korte tijd met het oosten, maar dat gaat ten koste van die harde
werkers, die opzij worden geschoven dadelijk door mensen die dezelfde
welvaart graag willen.
Als de producten maar goedkoper worden zodat je daar met een goed inkomen
beter van wordt? Denk je ook zo over producten uit landen waar kinderarbeid
nog voorkomt?
Als je het hebt over het gelijktrekken van de welvaartsnormen heb je het
over het optillen van de welvaart in het oosten, en niet over het inleveren
ervan door het westen, tenminste door een deel er van. Dat gaat niet
eventjes, daar is tijd voor nodig.

Kijk eens een keertje rond in eigen land. De verzorging, de begeleiding,
alles is in het gevangeniswezen op een hoger niveau dan bijvoorbeeld in de
verzorgings- of verpleegtehuizen. We hebben het dan over jouw en mijn
ouders, of misschien binnenkort over onzelf.
Ik zie het in de buurt waar die malafiede werkgevers roepen geen Hollander
te kunnen krijgen en ze ocharm wel Polen moeten werven. Dat is eigenbelang,
die Polen zijn veel goedkoper. Die kan men nog lekker dwingen tot dingen
waar jij je neus voor ophaalt. De Nederlander die er aan de slag wil krijgt
niet eens antwoord. En de rest roept dan dat ze niet willen. Neen, dat
klopt, die gaan geen 80 uur per week werken tegen een loontje waar we hier
niet van kunnen rondkomen.
We hebben hier door de jaren heen ARBO-wetjes ontwikkeld omdat we met zijn
allen van mening waren dat dit beter zou zijn voor de gezondheid van mensen.
Die willen we nu allemaal maar aan de kant gooien omdat die Polen het toch
wel doen?
En de mensen die door het harde werken hier in bv. de WAO terecht zijn
gekomen, of anderzins pech hebben gehad schoppen we eruit. Daar hebben we in
economische zin niks meer aan dus ga maar op een houtje bijten.
Kijk soms eens naar de reklame op de TV. Let eens op hoe het bedelen is
toegenomen en waar je toch overal lid van kan worden omdat men geld nodig
heeft om allerlei onderzoek te doen en overal te gaan helpen. Als je overal
aan mee wil doen heb je aan een maandloon te weinig.
Ik gun die mensen het allemaal van harte hoor, daar niet van, onder een
voorwaarde en dat is dat we ook naar onze eigen mensen kijken.

En dan komen er mensen die het hebben over inkomensondersteunig waar je nog
wat bij kan verdienen. Die ondersteuning moet wel worden betaalt ergens van,
maar niemand die er bij verteld waarvan. Ja, door de aktivering van de
markt, en tot die tijd? Jouw mening is al duidelijk, helaas pindakaas.
Mensen die door het simpele feit van hun leeftijd zijn afgedankt en in de WW
terecht zijn gekomen, kijk maar eens rond, die zich momenteel niet eens meer
ziek durven te melden, omdat ze dan maar even 3 maanden zonder inkomen
worden gezet. Na 40 jaar werken roep jij dan, helaas pindakaas.
Hoe halen ze het ook in hun hoofd zeg om ziek te worden toch?

We spreken blijkbaar niet meer over mensen in deze maatschappij maar over
productie-eenheden. O ja, en over pindakaas.

Ger