Zo worden we dus belazerd; Grenzen vanaf volgend jaar open voor Polen

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Apr 1 20:25:18 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Gevraagd een ICT-er die tegen het minimumloon gemiddeld tussen 70 en 80
> uur
> per week wil werken. Overwerk boven de 40 uur per week wordt niet betaald.
> Eigen vervoer is noodzakelijk en wordt niet vergoed, of het wordt in
> mindering gebracht op het nettoloon.
>
> Nou Tjerk, dat moet toch een buitenkansje zijn voor je he?

Denk je dat Ger? Volgens mij is Tjerk een zeer- of wellicht zelf
hooggeleerde jurist, geen programmeur. Het is natuurlijk niet uit te
sluiten dat hij nog onvermoede talenten als programmeur heeft. Maar dan
kan ik hem toch aanraden deze beker aan hem voorbij te laten gaan.
Momenteel kun je - afhankelijk van je kennis en ervaring - in de IT
namelijk voor halve dagen werk al een bovenmodaal inkomen verdienen. Geen
vast inkomen uiteraard, je moet dan wel het risico dragen. Een heel goede
zaak voor de Nederlandse economie en consument dat Polen daar nu ook
welkom zijn. En onze Bert heeft dacht ik van de week nog wat voor mekaar
gekregen om Indiers hierheen te halen. Hulde!

> Net als voor die ex-militair die waarschijnlijk een vast inkomen heeft en
> graag de prijzen ziet dalen.

Denkelijk wel.

> [...]
> weken van huis gaan voor ongeveer 1500 euro waar zo'n 3700 werd betaald
> aan
> de Hollander. Dat komt omdat men niet meer mee mocht werken dan gemiddeld
> 48
> uur maar daar hebben de Polen geen last van, die worden toch niet
> aangehouden.
> Let maar eens op bij chauffeursrestaurants, kijk eens hoeveel mensen met
> een
> Hollands kenteken naast de trailer een potje staan of zitten te koken. Dat
> komt omdat er Polen of zo op zitten die geen geld hebben om fatsoenlijk te

Die chauffeurs zijn daar denkelijk bepaald niet blij mee. Die vent van
Essent die zijn bonus moet inleveren is daar vast ook niet blij mee.
Helaas pindakaas!

> O ja, Tjerk, ik mag aannemen dat je graag een paar extra uren maakt om de
> WW-uitkeringen te betalen voor al die Nederlandse mensen die hierdoor in
> de
> WW terecht komen. Dat is maar 3 jaar ongeveer hoor dan zitten ze in de
> bijstand.

Dat is al een stuk goedkoper. Nog goedkoper is het als je ze een steuntje
in de rug geeft zodat ze hun arbeid nog te gelde kunnen maken. Is ook voor
hen beter.

> Wat je ook nog kan is hier in de omgeving op het land komen werken. Het
> minimum uiteraard, ruime driepersoon caravan voor 5 man tegen 15 euro per
> nacht. Eten haal je gewoon zelf en je behoefte kan gebeuren in een groot
> bos
> (vlakbij). Uiteindelijk hou je wel 3 euro per uur over. Dat kan je dan 8
> weken lang en is dus 8x40x3= 720 euro over waar alleen je reiskosten op en
> neer naar Polen nog vanaf gaan. De week bestaat slechts uit 80 uur (dag of
> nacht) waarvan ze alle 40 worden betaald.

Beter nog: fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en inkomensondersteuning.
Gewoon een fatsoenlijk inkomen in ruil voor fatsoenlijke arbeid.

> Er is een tijd geweest dat we het slavernij noemden, maar jij hebt het
> liever over welvaart begrijp. Welvaart over de ruggen van de Polen ea.,
> lekker uitbuiten die lui, samen met ASO.

Het gaat jou helemaal niet om het welzijn van de Polen...