Aprilgrap: D66 wil kabinet steunen in plaats van zich profileren

Sat Apr 1 15:31:19 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:    Volkskrant
Datum:   1 april 2006
Auteurs: Philippe Remarque, John Wanders
Ref:     http://www.volkskrant.nl/den_haag/article267838.ece
         http://www.telegraaf.nl/binnenland/36317861/_D66_moet_kabinet_steviger_steunen_.html

'Wat D66 nu doet, is weer revolutionair'

DEN HAAG -  D66 kiest zijn politiek leider in oktober. Maar Lousewies van der
Laan gaat alvast vooruit met volle kracht. Trots draagt ze het kabinetsbeleid
uit.

Van der Laan: 'Wij zijn links'

Lousewies van der Laan is nog geen D66-lijsttrekker, maar ze vult alvast het
beeld. 'Full swing ahead' gaat ze met de Kamerfractie: 'Er is veel werk
aan de winkel.' Zich afzetten van de coalitie hoort daar niet bij. 'Je moet
je niet gaan profileren om je te profileren.'

Van der Laan vindt het leuk fractievoorzitter te zijn. 'Ik houd van nieuwe
uitdagingen. Ik denk dat D66 voor grote uitdagingen staat. Maar ik geloof in
deze partij en in dit land. Misschien zie ik meer het grote beeld door mijn
buitenlandse achtergrond. Als ik zie wat Nederland heeft bereikt in Europa, en
wat D66 heeft bijgedragen, dan ben ik gewoon ongelooflijk trots.'

Waarom belonen de kiezers D66 en het kabinet dan niet?

'Dat heeft met uitstraling te maken. De uitstraling van minister Donner is
heel conservatief. Verdonk heeft dat ook. Zij wil graag het beeld hebben van
een Iron Lady. Daarin slaagt ze heel goed.

'Ik heb het een beetje gehad dat deze coalitie zich in een hoek laat drukken
door de oppositie. We moeten veel steviger staan voor het kabinetsbeleid. Er
zijn 250 duizend nieuwe banen, allerlei investeringen schieten wortel, de
onzekerheid over het zorgstelsel valt weg. Wat werkt, zijn de feiten. De mensen
gaan het voelen.'

Balkenende zegt dit de hele tijd. Het komt kennelijk niet over.

'Dat klopt. Balkenende moet vooral gewoon zichzelf zijn. Hij is betrouwbaar en
standvastig, echt zo iemand van wie je denkt: was het maar mijn buurman. Dan
weet je dat tijdens je vakantie goed op je huis wordt gelet. Mijn gedroomde
premier heeft de uitstraling van Wouter Bos en het lef om te hervormen van Jan
Peter Balkenende. Maar als ik moet kiezen, ga ik toch voor het
hervormingsgezinde, voor het besluiten durven nemen.'

Is dat ook een signaal voor de verkiezingen van 2007?

'Ik weet dat er een open uitnodiging ligt. Er wordt ook vaak met je geflirt.
Maar je moet uitgaan van wat je zelf wilt bereiken. Wij willen verdere
flexibilisering van de arbeidsmarkt en uitbreiding van de kinderopvang. Dan zijn
de grote hervormingen af. Er komt nu meer ruimte voor onze andere thema's, zoals
milieu en onderwijs.'

Kan D66 in een links kabinet? 'Dan wil ik toch eerst weten: wat gaat de PvdA
doen met het zorgstelsel en de nieuwe WAO? Gaan we nivelleren of laten we ruimte
voor excellentie? En ik zeg tegen Bos: of je houdt op met oppositievoeren tegen
een beleid waarvan je donders goed weet dat je het zelf ook zou voeren, of je
laat zien dat er een alternatief is. Dat laatste kan volgens mij economisch
gewoon niet.'

Is D66 nog links?

'Absoluut, maar we zijn sociaal voor de mensen die het echt nodig hebben. Het
is niet sociaal om een miljoen mensen in de WAO te hebben. Dat is een groot
verschil met Bos. Als je op het Museumplein staat voor de VUT, zoals Bos en
Halsema, ben je niet progressief.'

D66-oprichter Van Mierlo had altijd een links hart. U kiest duidelijk voor dit
kabinet.

'Onder Paars werd het ene na het andere hervormingsvoorstel geblokkeerd door
de conservatieve PvdA. D66 is altijd progressief. Met Paars bereikten we
revolutionaire dingen als het homohuwelijk en het euthanasiebeleid. Wat we nu
economisch doen is ook weer revolutionair. Ik wil dat mensen over tien jaar
zeggen: jullie hebben toen in het kabinet gezorgd dat Nederland er weer bovenop
kwam en de globalisering aankon. Meer mensen aan het werk, investeren in kennis
en bedrijven de ruimte geven voor innovatie. Dat zijn de motoren van de
toekomst. Ik had tijdens de fractievoorzittersreis door het economisch snel
groeiende India steeds het gevoel: wat goed dat we in het kabinet zitten.'

--------
(c) 2006 PCM