Fatma Koser Kaya: Radicale maatregelen voor flexibilisering arbeidsmarkt

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Sep 9 21:32:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wist niet dat je ook rechtse azijnpissers had, Martijn...
>
> Flexibiliteit op de arbeidsmarkt voorstellen zonder bijpassend extra
> uitkeringsaanbod (zie model Denemarken), lijkt me inderdaad ingegeven door
> het onevenwichtig maatschappijbeeld dat momenteel heerst bij de D66-top.
>
> Dat topje moet zo snel mogelijk verdwijnen. Anders verwordt D66 tot een
> soort SGP, en dan op het gebied van discriminatie van werknemers.

Extra uitkeringen, daar ben ik niet per definitie tegen, in tegendeel.
Maar wat er onevenwichtig is aan het flexibiliseren van de arbeidsmarkt
zonder extra uitkeringen zie ik niet. Ik vind het juist een meer
evenwichtige situatie dan nu. Ik neem aan dat je er moeite mee hebt dat
mensen zekerheden kwijtraken. Maar het is wel goed om te bedenken dat die
zekerheden nu ten koste gaan van mensen die *minder* goed af zijn. Het
huidige systeem beschermt de insiders tegen de outsiders. Als de kosten
van de zekerheid nu juist zouden worden neergelegd bij mensen met een
*hoger* inkomen zou ik er veel minder moeite mee hebben.