'Biodiesel accijnsvrij'

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Sep 4 19:10:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

'Biodiesel accijnsvrij'

Uitgegeven: 3 september 2005 09:44
Laatst gewijzigd: 3 september 2005 13:17
DEN HAAG - Biodiesel en andere milieuvriendelijker brandstoffen zijn
volgend jaar accijnsvrij verkrijgbaar bij de tankstations. Het kabinet zal
in 2006 geen belasting heffen op de biobrandstoffen, zo bevestigden
ingewijden rond het kabinet in een reactie op berichtgeving hierover in De
Telegraaf zaterdag.
----
http://www.nu.nl/news/584603/34/%27Biodiesel_accijnsvrij%27.html

Een goed initiatief, maar we hebben nog steeds importheffing op
(grondstoffen voor) biobrandstof van buiten de EU denk ik. Naast de goede
aspecten lijkt het me ook een goede manier om de landbouwlobby op slinkse
wijze tegemoet te komen. Ook heb ik wel horen beweren (door o.a. de Novib)
dat grootschalig gebruik van biobrandstof geen oplossing is, omdat er niet
genoeg landoppervlak geschikt voor landbouw is om de wereld van zowel
voedsel als energie te voorzien. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn
dat we door biobrandstof te promoten de prijs van voedsel zo hoog laten
worden dat men in arme landen z'n eten niet meer kan betalen.

Laatst hoorde ik trouwens uit betrouwbare bron dat het bij een olieprijs
van 70 dollar per vat al rendabel wordt om gas uit steenkool te winnen.
Met onlangs ontwikkelde technologie kun je hieruit zonodig weer benzine,
diesel etc maken. Als dat echt waar is (en ik zal het nog eens navragen)
zou je denken dat de olieprijs niet langdurig boven de 70 dollar uit zou
moeten kunnen komen. Er is immers nog genoeg steenkool en dat ligt anders
dan olie niet geconcentreerd in een paar politiek instabiele regio's.