Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Oct 31 16:30:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Is er wel iets te kiezen in de vakbonden met een hierarchische structuur?.
Het is een schijndemocratie, wat ook veeal in onze partijendemocratie
aanwezig is. Maar we hebben nu over vakbonden. Een platform van OR
landelijks naast de vakbonden zou ik niet iets verkeerds vinden. Ik ben niet
voor volledig opheffen van vakbonden.
> Groeten Kees

Wat wil jij kiezen in een vakbond Kees?
CAO-voorstellen? Die worden gekozen hoor, middels ledenraadplegingen in het
land. Daar bestaat een grote inspraak in. Via kaderleden gaan die naar
sectorraden die volledig uit kaderleden bestaan en daarin worden gekozen
door de regio's. Zoals D66 graag zou willen in een nieuw kiesstelsel, of
wilde maar na Pasen niet meer geloof ik. Sinds kort zijn het de politieke
partijen die beginnen met het kiezen van de partijleider door de leden, de
vakbonden zijn hen allang voor.
Vertel dan eens wat zo'n OR zou kunnen toevoegen, wat is de meerwaarde
ervan?
Dat de jongeren niet meer keizen voor de vakbond ligt niet aan de vakbonden
maar juist aan de mentaliteit. Men wil niet eens nadenken over hun pensioen,
er niet voor betalen etc. Het is natuurlijk ook nog een ver van hun bedshow,
maar tegelijk is er ook niet een die protesteert tegen bijvoorbeeld een
binnengehaalde loonsverhoging door de vakbond. Ze pikken toch maar lekker
hun graantje van mee, kostenloos.
Als je vindt dat de vakbonden tegenwoordig zich veel te weinig manifesteren
en een vuist maken tegen dit ASO-kabinet ben ik het volledig met je eens.
Daarin zouden ze een voorbeeld kunnen nemen aan Frankrijk en Belgie
momenteel. Maar volgens mij bedoel je dat niet.

Ger