De voorgestelde nieuwe leider

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Oct 5 10:20:19 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Politiek Den Haag nog erger dan Pechtold dacht
04 oktober 2005, 14:58:46
DEN HAAG (ANP) - Minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) is ,,erg
geschrokken'' van wat hij heeft aangetroffen in politiek Den Haag. ,,Het is
nog erger dan ik had gedacht. Al mijn vooroordelen over vierkante kilometer
en kaasstolp zijn bevestigd.''
Dat heeft de D66-minister dinsdag gezegd tijdens een bijeenkomst van het
Genootschap van Hoofdredacteuren. De man die een halfjaar geleden zijn
partijgenoot De Graaf opvolgde, constateert voornamelijk traagheid, logheid,
besluiteloosheid en verkokerde departementen. De Haagse politiek is
conservatief, een systeem dat zichzelf in stand lijkt te houden en waar
voortdurend ,,met meel in de mond wordt gesproken'', aldus Pechtold.
Tot de weinige dingen die hem zijn meegevallen behoort de ,,ongelofelijke
loyaliteit van de ambtenaren''.
Ondanks zijn sombere bespiegelingen blijft Pechtold de moed erin houden. Hij
wil vooral zichzelf blijven en de twee jaar die hem resten tot het einde van
de kabinetsperiode goed benutten. Hij hoopt in die tijd in elk geval de
cultuur binnen de overheid wat te veranderen door de regel- en adviescultuur
nog eens goed tegen te licht te houden. Ook op het gebied van bestuurlijke
hervorming denkt hij een paar stapjes vooruit te komen.

Nieuwe leider voor de resterende 2 jaar? en dan?

Ger