'Vrijzinnig democratie' vs. 'sociaal-liberalisme': nieuwste onwikkelingen op D66-website

Tue Oct 4 13:31:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>:
>Sorry, maar dat pamflet van Boris leest als een verkiezingsprogramma.
>Staat zelfs vol met concrete oplossingen.

 Dat vind ik ook. Ik dacht dat dat ook de bedoeling was totdat ik van
 de week plotseling in een D66-brief het woord 'manifest' zag staan.
 Toen bleek mij dat dat woord ook al in de vorige brief stond (maar was
 me niet opgevallen).

 Om de laatste twijfels weg te nemen: op de D66-site staat vandaag (!)
 deze pagina,
    http://www.d66.nl/najaarscongres2005
 Alwaar:
>Congres van de Toekomst. Dit congres wordt een discussiecongres, een
>koerscongres, van en voor sociaal-liberalen.
 ^^^^^^^^^^^^  ^^^         ^^^^^^^^^^^^^^^^^

 Weg vrijzinnig democratie ! Vrijzinnig democraten mogen kennelijk niet
 meediscusieren want voldoen niet langer aan *de koers*. D66 is *van*
 (!) sociaal-liberalen.

 Volgend citaat:
>D66 laat dan zien dat het de sociaal-liberale partij met een visie, een
>droom is. Laat zien hoe wij vinden dat de wereld er over 10 jaar uit
>hoort te zien.
 ^^^^^
  !! Die 'visie' is het dogmatisme, die 10 jaar is het determinisme en die
 droom is de ideologie. De som daarvan is het sociaal-liberalisme - precies
 wat ik zojuist aangaf. Maar toen stond die webpagina er nog niet...

 De formulering is overigens *exact* hetzelfde (!) als wat Van Aartsen zei
 tijdens de APB... Die schilderde een futuristisch paradijsje dat in retro-
 spectief de hervormingen van 2005 moest rechtvaardigen...

 Volgend citaat:
>manifest. Tijdens het voorjaarscongres in 2006 wordt het manifest besproken
>en vastgesteld. Wees erbij als we met elkaar de eerste besluiten nemen over
>de politieke koers van onze partij voor de komende 10 jaar!
 Dit is dus echt wel wat anders dan een verkiezingsprogramma. Dit is de
 grootst denkbare ramp, op het megalomane af.

 Dat woord 'vaststellen' is uiteraard het ergste in het geheel. Er wordt
 niet toegstaan dat er *geen manifest* komt. dat zou tegen het sociaal-
 liberalisme zijn of zo...

 Dit heeft veel weg van een greep naar de macht.