De eerste puinhoop komt er al aan

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Thu Nov 24 14:18:38 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

Offlist hebben we laatst al wat heen en weer gemaild over het UWV. Ik vertelde
je toen al over het interview dat ik had gegeven aan het personeelsblad van
het UWV "U & UWV".
Ik heb nu de tekst van het interview, en het leek me ook voor de lijst wel
aardig. Hieronder:

‘Den Haag is hartstikke medeschuldig’

Veel vertrouwen in UWV heeft Bert Bakker van D66 niet. En al kan hij wel enig
begrip opbrengen voor de onvrede bij UWV-medewerkers over de voortdurende
bemoeizucht van de politiek, dat doet weinig af aan het negatieve beeld dat
hij van de organisatie heeft. ‘Zolang het primaire proces bij UWV niet op
orde is, zal ik mijn kritiek zeker niet matigen.’

‘Natuurlijk, Den Haag is hartstikke medeschuldig aan de problemen waarmee
UWV worstelt’, zegt Bert Bakker halverwege het gesprek. Maar dat is volgens
hem niet te wijten aan D66. Jarenlange politieke besluitloosheid van met name
de PvdA heeft ertoe geleid dat UWV  ineens allerlei wetgeving tegelijk op zich
ziet afkomen, meent de woordvoerder sociale zekerheid van D66. ‘Nu is er de
politieke vastberadenheid om de WAO op een modernere leest te schoeien. Die
kans mogen we niet voorbij laten gaan.’ De politiek zadelt UWV daarbij met
een zware taak op, zo geeft Bakker volmondig toe. Maar dat mag geen reden zijn
voor UWV’ers om de wetgeving niet loyaal uit te voeren. Ook als dat straks
met minder mensen moet. ‘Als er taken worden afgestoten, en dan denk ik
bijvoorbeeld aan de premie-inning die naar de Belastingdienst gaat, heeft dat
gevolgen voor de omvang van de organisatie. Organisaties blijven niet
voortbestaan om zichzelf.’

Dat sommige medewerkers vinden dat UWV ook weleens een compliment van de
politiek zou mogen krijgen, kan Bakker zich voorstellen. ‘Als je kijkt naar
de prestaties die zijn geleverd bij de uitvoering van Poortwachter, dan moet
je erkennen dat er goede resultaten zijn geboekt.’ Maar het is te weinig om
de balans naar de positieve kant te laten doorslaan, vindt de D66’er.
‘Daarvoor is er teveel mis. En dan denk ik niet alleen aan de affaires die
zich aan de top hebben voorgedaan, maar vooral aan de manier waarop cliënten
worden bejegend. Stel je voor dat jij bij een bedrijf gaat werken en het duurt
tien weken voordat je voor de eerste keer je salaris krijgt! Dat zou je
absoluut niet pikken. Waarom zouden cliënten van UWV dat dan wel moeten
accepteren?’ Bakker betwijfelt dan ook ten zeerste of UWV de komende jaren
in staat is een soepel draaiende organisatie te worden. De tegenwerping dat de
organisatie momenteel erg veel op z’n bordje krijgt, overtuigt Bakker niet.
‘Dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Dan laat je die herkeuringen
maar wat langer duren. Zorg eerst dat je de klanten die op jou aangewezen
zijn, goed en snel behandelt.’

Gezien het geringe vertrouwen dat Bakker heeft in UWV, is het niet
verwonderlijk dat hij in de toekomst voor de organisatie een bescheiden rol
ziet weggelegd. Als het aan D66 ligt, gaan de
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen naar de verzekeraars en gaat de WW naar
CWI en gemeenten. ‘Dan blijven voor UWV de onafhankelijke keuringen over’,
zegt Bakker. ‘Met andere woorden: terug naar de Gemeenschappelijke Medische
Dienst. Ik denk dat iedereen daarmee het beste af is. Ook de UWV’ers die nu
vastlopen in hun eigen organisatie. Die zullen daar een meer bevredigende
werkplek vinden.’