Leestip: D66 over HBO vs. WO

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Nov 18 21:10:10 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Tja, toen ik op het gymnasium bleef zitten, en vervolgens bijna weer (in de
Mammoet, die toen net begonmnen was), was mijn carriere waarschijnlijk ook
begonnen als medewerker bij Stork of de Heemaf, belast met licht
administratief werk. Overigens vind ik wel degelijk, dat de HBO een
praktische beroepsopleiding moet zijn, waar je de studenten leert (mijn
vakgebied) wat rechtens geldt, zonder te diep op de achtergronden van het
hoe en waarom in te gaan, en dat juist dat aspect in de WO aan de orde komt.

Ook ik kom regelmatig studenten tegen met het traject MAVO-HAVO-HBO en dan
gaan ze door naar het WO, en we hebben net een docent vastgoed aangenomen,
die MAVO-HAVO Belgisch VWO Rechten en promotie heeft doorlopen. Dat zijn in
ieder geval de doorzetters.

Wat ik maar niet kan begrijpen is, dat HBO studenten die vervolgens rechten
gaan studeren en voor hun Master gaan, momenteel geen togaberoepen (het
zogenaamde civiel effekt) mogen uitoefenen en de mensen die aan de uni zijn
begonnen wel. Het waarom van dit discriminatoire onderscheid ontgaat me
helemaal, afgezien van onterechte zorg van de beroepsgroepen, en ik heb hier
al eerder over gepost, maar mijn mails naar Boris Dittrich en Lousewies van
der Laan hebben helaas geen effekt gehad.

Va bene,

Tjerk