Zorgtoeslag

Thu Nov 10 11:41:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is en blijft uitbetaalde (negatieve/"positieve") belasting, Ger,

Een belastbaarinkomen-"aftrekpost", vroeger "belastingvrije schijf", nu
uitbetaalde belastingaftrek.

Anders dan bij de basisaftrek (die alleen met het hebben van een verdienende
partner uitbetaald wordt) en de arbeidsaftrek, wordt de zorgtoeslag wel
uitbetaald als geen belasting (meer) wordt betaald. Idem de omgezette
huurtoeslag. De Kamer wil dat de ouderentoeslag en kindertoeslag, met name
aan alleenstaanden die een belastbaar inkomen en betaalde belasting van
nihil overhouden na alle aftrekken, ook uitbetaald gaan krijgen. Het gaat om
honderdduizenden mensen met de laagste inkomens. In de huidige systematiek
lukt het stellen altijd wel alle voordelen  uitbetaald te krijgen, vanwege
het peil van het gezamenlijke sociale minimum en de ruim daaronder vallende
inkomensniveau's waarbij alle belastingvoordelen zijn gehonoreerd (er blijft
nog wat belastbaar inkomen en dus ruimte voordelen itbetaald te krijgen
over, bij alleenstaanden op het halve inkomensniveau lukt dat niet meer).