Lieve Theo

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Nov 5 10:33:39 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ja natuurlijk heb ik daar een oordeel over Henk.

Luidende?

> Ik ken een erg leuk en gezellig cafeetje waar hoofdzakelijk Marokkaanse en
> Turkse mensen komen. Ik kwam er vroeger regelmatig en kende er velen van de
> klanten.

Een hernoemde coffeshop, Ger? En daar tappen ze nu gezellig bier en zo?
En komen ze daar samen, Ger de Turkse en Marokkaans cultuur? Kan hoor.
Waar ligt het ergens, centrum?

> Als ik daar elke keer de bezoekers voor oa geitenneukers uit zou gaan
> schelden moet ik niet verbaasd zijn dat ik er een op kop uitgevlogen had of
> wel?

Nou Ger, je vult wel heel erg voor hen in hoe zij dat zullen gaan
beleven, hoor. Je verbazing houdt dan ook meer verband met die eigen
voorstelling van zaken dan een op feiten gerelateerd.

Bovendien, waarom zou jij moeten gaan schelden, Ger?

Daarnaast, komt hier (opnieuw) niet jouw oordeel niet op de voorgrond te
staan i.p.v. de debatteer methode die Van Gogh zijn opponenten voorhield?

En dat die onderdeel uitmaakt van onze Nederlandse cultuur.

Hoe wij zoeken naar het argument achter de ongetwijfelt ook aanwezige
emoties? Ok, niet door iedereen op waarde geschat, en niet altijd een
eenvoudig. Dat laat overlet dat hij op dat punt op eenzame hoogte stond.

Elke vergelijking met ene Ger, kom op zeg ....

> Je vraagt dan toch om dingen waar je niet op zit te wachten.

Nee, je beantwoord slechts wat jij denkt dat je kunt verwachten op grond
van wat je zelf denkt. Je staat eigenlijk niet eens open voor andere
mogelijkheden.

> Of ga jij elke week in het supportershome van Ajax,
> hand in hand van Feijenoord zingen?

Tuurlijk. :) Maar onmogelijke vergelijking. Moslims en christenen
beletten elkaar niet het bidden tot hun eigen allah/god, toch?

> Bij ee vrijemeningsuiting behoort toch ook de verantwoorelijkheid om
> bepaalde situatues niet op te zoeken, uit te dagen, de gevolgen ondervinden
> en dan ach en wee te gaan roepen.

Kijk, en hier heeft Hirsi Ali nu juist wel een punt. Jouw voorstelling
van zaken maakt namelijk een eind aan de vrijheid van meningsuiting.

Men hoeft slechts te dreigen om jouw latent aanwezige angst volledig te
voeden en je bindt in, ten koste van die vrijheid van meningsuiting.

Benieuwd hoe je die (mening) vervolgens nog wilt kunnen gaan (om)vormen,
of bijschaven.

Maar mogelijk hang jij het enige ware geloof aan, Ger en is er verder
geen behoefte naar kennis over anderen.

> Al doen dat laatste nu anderen voor Theo van Gogh.

Natuurlijk, omdat kennelijk jou de kern nog steeds ontgaat van het
belang van vrijheid van meningsuiting. Je voert als belangrijkste
argument ook slechts jouw eigen opvatting op.

> En onder gekken versta ik de lui die dan een pistool of zo ter hand nemen,
> of nog erger.

In Nederland niet voor niets verboden. Het grijpen naar geweld is een al
te gemakkelijke manier om het debat te beslechten.

Je kunt ook eerst schieten en dan vragen stellen. Je kunt de ander
voeden met die gedachte dat het er toch niet toe doet. Dan maar in naam
van ....

Henk Elegeert