Huisartsenstaking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue May 31 22:26:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> goedkoper zijn".
> Patient: "Ohh, en wat nu dokter? Ik ben zo ziek, help me."
> Dokter: "Als jij nu eerst eens zelf met je verzekeraar om de
> tafel gaat zitten. Misschien komen jullie er dan al pratende
> uit, toch?"
>
> Patient: dagen later en nog zieker. "Dokter, ze willen niet.
> Ze zeggen dat het aan jouw ligt. Wat nu?"
> Dokter: "Tja, je kunt ook naar een collega van mij.
> Marktwerking, weet je nog? Afijn, ik hoop dat het je daar
> beter af gaat. Ik heb hier inmiddels -niet te declareren-
> uren van mijn kostbare tijd in zitten. Een goede middag!".

Hallo Henk, geestig gezegd, maar ik ben niet overtuigd dat dit zich zo zal
voordoen. Dit is alleen een probleem als de patient geen andere arts kan
vinden. En de arts kan zich niet veroorloven heel veel mensen weg te
sturen. Daarnaast is het toch zo dat de verzekeraar ervoor moet zorgen dat
er een arts beschikbaar is, of heb ik dat verkeerd begrepen? Dat stelt ook
grenzen aan de eisen die een verzekeraar aan een arts kan stellen.

> Zinloos en tijdconsumerend onnodig overleg. Overleg ook over
> de meest onzinnige dingen.

Kan zijn, maar dat neemt niet weg dat hij best 20% minder patienten kan
aannemen en dan 20% meer tijd voor elke patient heeft. Let wel: ik zeg
niet dat hij dit vrijwillig moet doen. Laat het maar aan marktwerking
over. En laat de zorgverzekeraars dan maar eens goed nadenken hoe ze
prikkels kunnen inbouwen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. En dan
doel ik niet op de technische kwaliteit, die is hier in Nederland in de
ziekenhuizen ongetwijfeld van een voortreffelijk niveau, maar aan de
service er omheen. En ook dingen als wachttijden, duidelijke voorlichting
e.d.

> Wat erg, nooit de kans waargenomen eens een tijdje stage te
> lopen ergens in de zorg, en je ogen en oren goed de kost te
> geven?

Stage lopen niet, maar ik heb wel bronnen in die hoek. Plus natuurlijk de
ervaring als zorgconsument.

> Oh, en waarom? Het huidige systeem functioneerd niet? Is
> niet goedkoper dan waar ook ter wereld, alles erin meegenomen?

Is dat zo? En is men tevreden over de zorg?

> Patient: diezelfde middag naar die collega.
> "Dokter, een goede namiddag. Ik ben blij dat ik zelf keuzes
> kan maken en ben daarom bij u. Ik was overigens bij een
> collega van u, maar die verwees mij door naar u. Dokter ik
> ben zo ziek inmiddels ....."
> Dokter: "Ja dat zie ik, maar voor we verder gaan, wie was
> die collega en wie is jouw zorgverzekeraar?"
>
> Echt hoor die doktoren van tegenwoordig. Het gaat hen enkel
> nog om GELD, GELD, GELD!!!

Natuurlijk gaat het ze niet enkel om geld. Ze hebben ongetwijfeld ook hart
voor hun vak. Helaas niet allemaal hart voor hun patienten. Maar ik zeg
ook niet dat artsen commercieler zijn dan de rest van de bevolking, alleen
dat ze ook niet minder commercieel zijn. Iedere werknemer werkt toch
uiteindelijk voor het geld? Hoeveel mensen zouden er nog naar hun werk
gaan als ze er niks voor kregen? Wat mij tegen de borst stuitte was het
geklaag dat de zorg nu opeens commercieel zou worden door die vermaledijde
verzekeraars. De zorg wordt alleen op een andere manier commercieel. En ik
heb daar anders dan velen op deze lijst heel goede verwachtingen van.

> Daar heeft de verzekeraar inmiddels een door hun ingehuurde
> arts heen gezonden. Tja, je wilt je klanten (lees:
> inkomstenbron) natuurlijk niet zomaar kwijt, en die kijkt
> wel of er nog iets te redden valt. Economisch gezien.

Als het basispakket voldoende uitgebreid is, maakt het toch niet uit als
je een door de verzekeraar speciaal ingehuurde arts krijgt? Als hij maar
goed is.