Euro daalt, prijzen rijzen het dak uit

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue May 31 22:09:24 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> En ALLES wordt in Nederland verzwegen, we MOGEN niet weten van wat
> er eigenlijk aan de hand is. Zeggen die voorstemmers dat we zo weinig
> van 'Europa' weten ! Maar het mag niet eens. Of dat de bronnen ultra-
> links/rechts zijn. Neen hoor, integendeel: de bronnen zijn conserva-
> tieve neo-lib media die de mensen met poen bedienen die vrezen dat het
> Euro-experiment hun bankrekening leegveegt. Het is onvoorstelbaar.

Huh? Dat is niet wat er in aangehaalde artikel wordt gezegd hoor. Men
heeft het erover dat het in de Eurozone zo slecht gaat omdat dat daar
anders dan in bijv. Nederland zo'n rampzalig slecht beleid wordt gevoerd.
En in andere artikelen in rechtse kranten als de Scotsman, de Times, de FT
lees ik dat een belangrijk bezwaar is dat de economieen in de eurozone nog
onvoldoende geconvergeerd zijn. En toch hebben we met z'n allen 1 monetair
beleid. Wat Portugal betreft zou de rente eigenlijk omhoog moeten, voor
Nederland en Duitsland omlaag. Het blijft dus schipperen voor de ECB.

De oplossing? Flexibilisering van de arbeidsmarkt, dienstenrichtlijn etc.
En daar wil men in de Eurozone helaas niet aan. Het is dus niet dat de
euro het probleem veroorzaakt, hij maakt juist het falende beleid extra
goed zichtbaar.

En over dat verzwijgen: inderdaad, het is heel leerzaam om google news
dagelijks te volgen. Aanbevolen keywords: china, india, eu, wto,
mandelson.