Huisartsenstaking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue May 31 23:08:15 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Mark,

Zoals gebruikelijk kom je met een doordacht verhaal.

Ik zou je stelling dat marktwerking via een dubbele laag niet werkt eens
wat beter onder de loep willen nemen. Is het volgens jou een eigenschap
van de zorg dat die niet werkt via een dubbele laag of geldt het veel
algemener? Volgens mij is dat laatste namelijk niet waar. Er zijn heel
veel bedrijven die belangrijke delen van hun product/dienst inkopen. Denk
aan reisbureau's, supermarkten, winkels. En daar kan dat werken. Dan zou
het dus iets bijzonders van de zorg moeten zijn, maar heb ik dat nog niet
expliciet uitgesproken gezien.

Maar als je gelijk hebt dat marktwerking in de zorg via een dubbele laag
niet kan, dan komt het hele project inderdaad op losse schroeven te staan.
Want we willen die verzekeraarslaag er helemaal niet tussenuit, omdat de
klant op het moment dat hij ziek is, heel zwak staat. En dan is het denk
inderdaad beter die ZBO status weer af te schaffen en een soort
patientenraad meer macht te geven.

Maar mijn soms bittere ervaring met marktwerking heeft mij ervan overtuigd
dat marktwerking zo'n beetje de meest effectieve vorm van tucht is. Als
ondernemer of onderneming word je afgerekend op resultaten, niet op goede
bedoelingen.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het wel eens heel verstandig zou kunnen
zijn van een zorgverzekeraar om een patientenpanel in te stellen. En er
zijn ook al boeken volgeschreven over het goed omgaan met klachten. Een
klacht is niet alleen een bedreiging, maar als je hem goed aanpakt juist
een kans om klanttevredenheid te bereiken. Klanttevredenheidsonderzoek
lijkt me ook een goed idee. En dat zijn nou net dingen waarmee commercieel
opererende organisaties al veel ervaring hebben opgedaan.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met het inkomens-
onafhankelijk invoeren van de basisverzekering. Ik neem aan dat je niet
tegen de zorgtoelage bent. Die kun je in feite (net als de huursubsidie)
als een component van een basisinkomen zien.

De hoogte van die zorgtoelage lijkt me trouwens een cruciale factor.
Hoewel ik duidelijk meer vertrouwen heb in de marktwerking via de dubbele
laag dan jij, ben ik wel degelijk van mening dat die alleen niet genoeg
is. Want marktwerking leidt wel tot vraagsturing, maar zonder zorgtoelage
is het dan alleen de stem van de rijken en de gezonden waarnaar wordt
geluisterd. Het is denk ik juist een royale zorgtoelage die de zwakkeren
ook macht geeft.

Het benaderen van zorg als een waardevolle dienst en niet alleen als een
kostenpost lijkt me inderdaad een heel zinvolle zienswijze. En verrassend
genoeg lees ik dit soort dingen ook in boeken over dienstenmarketing en
kwaliteit van dienstverlening. De omschakeling van kostenpost naar profit
center is een begrip in dat wereldje. Op dat punt verwacht ik dus goede
dingen van marktwerking. Als ondernemers eenmaal ergens geld mee kunnen
verdienen, gaan ze dat vanzelf doen.

De activiteiten van jouw ex-collega's met het toepassen van logistieke
technieken klinken interessant. Als je er tzt meer over kunt zeggen, hoor
ik het graag. Ik ken iemand die druk bezig is met veelbelovende
toepassingen van ICT in de zorg, maar daar kan ik op dit moment jammer
genoeg niet veel over zeggen.

De directe marktwerking, zonder de verzekeraars ertussen, die je noemt
vind ik erg interessant. Ik ben met je eens dat die voor de meeste zorg
niet mogelijk is, maar voor die zorg waarvoor hij wel mogelijk is, ook
heel goed zal werken. De pret-scan maar ook bijvoorbeeld een jaarlijkse
checkup lijken me daarvan goede voorbeelden. Iets anders waar je aan kunt
denken is dat een patient misschien extra kan bijbetalen om bij een
speciale arts van zijn voorkeur te komen. Zolang de standaardarts maar wel
goed genoeg is natuurlijk.

Groeten,

Martijn