Huisartsenstaking

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun May 29 07:42:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hoezo kan de verzekeraar de huisarts dan dwingen? Beide partijen kunnen
> toch altijd nee zeggen?

Ja hoor lekker zeg, fijn onderhandelen waarbij de ene partij de centen in
handen heeft.

> Hoezo de tijd er niet voor hebben? Wat weerhoudt een arts ervan ruim de
> tijd te nemen voor elke patient? Dat zou hij best kunnen, dan verdient hij
> alleen minder. Een puur commerciele afweging dus. Ik snap niet dat mensen
> steeds roepen dat verzekeraars commercieel zijn en de artsen niet en dat
> de patient moet worden beschermd tegen die commerciele verzekeraars. Die
> artsen zijn zo commercieel als ik weet niet wat. Het lijkt me prima als
> een arts een bovenmodaal inkomen heeft, maar laat het hem dan waarmaken
> via marktwerking.

Wat heerlijk zeg een huisarts die dadelijk alle tijd voor me neemt maar zijn
praktijkkosten niet meer kan opbrengen, moet rondrijden op een bromfiets,
geen sekretaresse meer heeft voor de afspraken etc.

> Ik hoorde overigens laatst via via van een arts dat de huisartsen er
> onlangs 30% bij hebben gekregen en minder zijn gaan werken. Nu krijgen ze
> zo'n 13000 euro per jaar, als basistarief, zonder enige controle. Er zijn
> mensen die dat alles bij elkaar nog niet eens verdienen. Wat nu gaat
> veranderen is dat ze niet meer een vaste prijs gegarandeerd krijgen, maar
> moeten gaan onderhandelen. Een logische gang van zaken lijkt me.

Ik hoorde laatst van een kabinet dat zichzelf 30% meer loon toedacht. Laat
ze Balkenende en consorten ook eens loon naar werken geven dan moeten ze
geld meebrengen.

> Ik zie een heel makkelijke verklaring voor de acties van de huisartsen:
> puur eigenbelang. Ze gaan minder geld verdienen en moeten macht afstaan.
> Elk van beide is doorgaans genoeg om mensen goed chagrijnig te maken en de
> straat op te krijgen. De NPCF is dan ook zeer negatief over de acties.

Erg makkelijk hoor, alle stakingen zijn toch zeker eigenbelang. Elke staking
wordt toch georganiseerd om je belangen te beschermen.
Alleen huisartsen mogen dat niet volgens jou?

> Voorstel? Ik heb alleen wat gehoord over arbitrage, maar dat gaat over de
> contractonderhandelingen en niet over individuele patienten. Is dat wat je
> bedoelt?

Precies ja, die eikel wil er weer een bemiddelaar tussen zetten.

Jaja, een keer per jaar met een heel wat rompslomp eromheen.

> Die 1 keer per jaar lijkt me inderdaad een beetje een belemmering, daar
> moet misschien maar wat aan worden gedaan. Maar ze is niet alleen. Als
> patientenorganisaties of de consumentenbond de publiciteit zoeken, kan dat
> voor verzekeraars grote gevolgen hebben. Als iedereen massaal wegloopt
> (familie, buren, collega's etc), heeft de verzekeraar een probleem. Voor
> het eerst is de klant koning.

Inderdaad, en jij ziet dat zieke mevrouwtje vanuit haar ziekbed dat wel
organiseren?

> [...]
> we dat we aan het nadenken zijn of we willen overstappen naar een andere
> verzekeraar. En dat we ons bezorgd maken over de berichten in de media, of
> dat we een oom of tante of buurvrouw hebben die erg ziek is en schandalig
> is behandeld door de verzekeraar/arts/ziekenhuis/etc en vragen wat zij
> eraan doen om ervoor te zorgen dat dat bij hun verzekerden niet gebeurt.
> En dan hebben ze vast geen goed antwoord en dan kunnen we zeggen dat we
> toch maar eens moeten gaan rondkijken naar een ander. Als genoeg mensen
> dat doen, komt de boodschap heus wel over.

Goed idee Martijn, ga maar meteen aan het organiseren. Je krijgt dan wat
jongelui van de helpdesk aan de lijn die zitten te kijken of het al tijs is
naar huis te gaan.

> Voor die doorligwonden denk ik dat niet omdat de verzekeraars dat snel in
> hun portemonnee gaan voelen. De eerste consolidatiegolf zal wel zo'n twee,
> drie jaar duren denk ik. En ik denk het wel zo'n 10 a 15 jaar gaat duren
> voordat de hele sector grondig gesaneerd is.

En zolang moet je maar blijven liggen met je doorligwonden?

> Maar de brandweer is dan ook niet commercieel. Commerciele partijen gaan
> nooit vrijwillig geld besteden aan capaciteitskosten die niet tot omzet
> leiden. Denk aan de onrendabele lijnen van de NS en de busmaatschappijen.

En jij vindt het niet of bijna niet meer beschikbaar zijn van het OV een
goede zaak? En dan vooral voor de mensen die erop zijn aangewezen of
mischien voor het milieu?

> Maar je kunt praktijken nog combineren, het autopark leasen en dus minder
> auto's nodig hebben. Je kunt ondersteuning door doktersassisten m/v
> combineren. Dat onrendabele stikstofvat voor de wrattenbehandeling kunnen
> ze poolen. Als de dokter visite rijdt, is de spreekkamer vrij en
> omgekeerd. Er zijn vast nog wel meer besparingen te vinden.

> Ja, dat is waar. Maar hij kan elke bespaarde euro ook uitgeven aan extra
> zorg.

En jij denkt echt dat hij doet?

> Vind ik niet. De bevolking vergrijst en de techniek schrijdt voort. Hoge
> premies bij marktwerking betekenen dat we veel geld overhebben voor een
> goede gezondheidszorg en dat lijkt me een goede zaak. Wel moeten de
> zorgtoelages misschien omhoog.

De vergrijzing wordt al stevig afgeremd hoor. Kijk eens in de
verpleeghuizen, te laat en te weinig voedsel en uitdroging zorgen wel voor
een vermindering van de vergrijzing.

Ger