Huisartsenstaking

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun May 29 01:54:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hoezo kan de verzekeraar de huisarts dan dwingen? Beide partijen kunnen
> toch altijd nee zeggen?

Anec, maar nog niet dood.

Patient: Bij de dokter. "Hallo dokter ik heb ... "
Dokter: "Wat kom jij hier doen, Sinds de laatste keer ..."?
Patient: "Ik zoek hulp dokter, ik ben ziek...."
Dokter: "Jaja ik zie het, maar die verzerzekeraar van jou,
daar heb ik altijd problemen mee. Dwingen mij jou medicijnen
voor te schrijven die vlgns die kwakzalver Hoogervorst
goedkoper zijn".
Patient: "Ohh, en wat nu dokter? Ik ben zo ziek, help me."
Dokter: "Als jij nu eerst eens zelf met je verzekeraar om de
tafel gaat zitten. Misschien komen jullie er dan al pratende
uit, toch?"

Patient: dagen later en nog zieker. "Dokter, ze willen niet.
Ze zeggen dat het aan jouw ligt. Wat nu?"
Dokter: "Tja, je kunt ook naar een collega van mij.
Marktwerking, weet je nog? Afijn, ik hoop dat het je daar
beter af gaat. Ik heb hier inmiddels -niet te declareren-
uren van mijn kostbare tijd in zitten. Een goede middag!".

> Hoezo de tijd er niet voor hebben? Wat weerhoudt een arts ervan ruim de
> tijd te nemen voor elke patient?

Zinloos en tijdconsumerend onnodig overleg. Overleg ook over
de meest onzinnige dingen.

> Dat zou hij best kunnen, dan verdient hij
> alleen minder. Een puur commerciele afweging dus. Ik snap niet dat mensen
> steeds roepen dat verzekeraars commercieel zijn en de artsen niet en dat
> de patient moet worden beschermd tegen die commerciele verzekeraars.

Wat erg, nooit de kans waargenomen eens een tijdje stage te
lopen ergens in de zorg, en je ogen en oren goed de kost te
geven?

> Die
> artsen zijn zo commercieel als ik weet niet wat. Het lijkt me prima als
> een arts een bovenmodaal inkomen heeft, maar laat het hem dan waarmaken
> via marktwerking.

Oh, en waarom? Het huidige systeem functioneerd niet? Is
niet goedkoper dan waar ook ter wereld, alles erin meegenomen?

Patient: diezelfde middag naar die collega.
"Dokter, een goede namiddag. Ik ben blij dat ik zelf keuzes
kan maken en ben daarom bij u. Ik was overigens bij een
collega van u, maar die verwees mij door naar u. Dokter ik
ben zo ziek inmiddels ....."
Dokter: "Ja dat zie ik, maar voor we verder gaan, wie was
die collega en wie is jouw zorgverzekeraar?"

Echt hoor die doktoren van tegenwoordig. Het gaat hen enkel
nog om GELD, GELD, GELD!!!

Maar ja wat wil je? DRUK, DRUK, DRUK!!!

Oh, de patient. Tja, die is inmiddels dood(ziek).

Daar heeft de verzekeraar inmiddels een door hun ingehuurde
arts heen gezonden. Tja, je wilt je klanten (lees:
inkomstenbron) natuurlijk niet zomaar kwijt, en die kijkt
wel of er nog iets te redden valt. Economisch gezien.

Henk Elegeert