Balkenende staat voor gek, zegt hij

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat May 28 19:09:05 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Marc, dat probleem van geen duidelik alternatief is reeel. Dom is dat de
> tegenstanders te verwijten, maar daarmee is het probleem nog niet een
> non-issue. Immers, hij moet terug naar de onderhandelingstafel en
> alternatieven aanbieden om de grondwet te redden. We hebben het  hier
> immers niet over een Ja of Nee tegen Europa, maar over een compromis
> tussen een 25 (?)-tal staten. En niemand wil doorwerken op basis van de de
> oude verdragen, die niet blijken te werken voor zo'n grote groep.

Als je hier nog een positieve draai aan wilt geven, kun je zeggen dat het
misschien wel goed is als we het eerst nog een poosje met de oude
verdragen proberen om vervolgens te merken dat dat niet werkt. En dan
alsnog een min of meer onveranderd (of indien mogelijk beter) verdrag
alsnog te ratificeren.

> Duitsland heeft bv. al gedreigd tegen de de uitbreiding met Roemenie en
> land ? (je ziet ik ben slecht op de hoogte) te stemmen, als de grondwet
> dood is.

Dat wist ik niet. Omdat de EU anders onbestuurbaar wordt? Want Roemenie en
Bulgarije zijn (net als Turkije trouwens) van groot strategisch belang,
vanwege de olietransporten vanuit het Kaspische Zee gebied. Ook voor
Duitsland.

> Een nieuw verdag moet er dus komen waarmee de uitgebreide unie effectief
> blijft (of wordt). Dan zijn er dus twee mogelijkheden als Nederland tegen
> stemt. De eerste is dat NEderland wat toezeggingen krijgt en alsnog
> instemt. De tweede is dat Nederland uit de unie stapt. Het tweede wil
> Balkenende uiteraard niet,en ik geloof de meerderheid van het volk met
> hem. En dus wil hij weten in welke richtingen die toezeggingen moeten
> worden gezocht. En hij heeft gelijk, daar is het Nee-kamp niet eensgezind
> over. En dus heeft hij een probleem.

Een variant op jouw eerste optie is dat het verdrag in een later stadium
alsnog wordt goedgekeurd. Maurice de Hond meldde onlangs nog dat veel
mensen niet zozeer tegen verdere Europese integratie zijn, maar vinden dat
het veel te hard gaat.

> Juist daarom zou ik ook Ja stemmen als dat nog kon (heb mijn stem
> vergooid). Ik zie het namelijk niet beter worden bij een Nee stem. En
> daarom verwacht ik ook een Nee bij de FRansen, omdat die er voor willen
> zorgen dat ze nog meer toezeggingen krijgen om hun protectionistische
> economie nog meer in stand te houden. Daar lijken de tegenstanders daar
> immers vooral voor te pleiten. Dat kan dus een effectieve Nee worden dus.

Ik vrees dat je gelijk hebt, maar dat is wel het laatste wat ik zou willen
zien gebeuren.