Balkenende staat voor gek, zegt hij

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat May 28 15:49:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc, dat probleem van geen duidelik alternatief is reeel. Dom is dat de tegenstanders te verwijten, maar daarmee is het probleem nog niet een non-issue. Immers, hij moet terug naar de onderhandelingstafel en alternatieven aanbieden om de grondwet te redden. We hebben het  hier immers niet over een Ja of Nee tegen Europa, maar over een compromis tussen een 25 (?)-tal staten. En niemand wil doorwerken op basis van de de oude verdragen, die niet blijken te werken voor zo'n grote groep. Duitsland heeft bv. al gedreigd tegen de de uitbreiding met Roemenie en land ? (je ziet ik ben slecht op de hoogte) te stemmen, als de grondwet dood is.

Een nieuw verdag moet er dus komen waarmee de uitgebreide unie effectief blijft (of wordt). Dan zijn er dus twee mogelijkheden als Nederland tegen stemt. De eerste is dat NEderland wat toezeggingen krijgt en alsnog instemt. De tweede is dat Nederland uit de unie stapt. Het tweede wil Balkenende uiteraard niet,en ik geloof de meerderheid van het volk met hem. En dus wil hij weten in welke richtingen die toezeggingen moeten worden gezocht. En hij heeft gelijk, daar is het Nee-kamp niet eensgezind over. En dus heeft hij een probleem.

Juist daarom zou ik ook Ja stemmen als dat nog kon (heb mijn stem vergooid). Ik zie het namelijk niet beter worden bij een Nee stem. En daarom verwacht ik ook een Nee bij de FRansen, omdat die er voor willen zorgen dat ze nog meer toezeggingen krijgen om hun protectionistische economie nog meer in stand te houden. Daar lijken de tegenstanders daar immers vooral voor te pleiten. Dat kan dus een effectieve Nee worden dus.

Dus, als het in Nederland duidelijk was waarom er een Nee uitkomt en als die reden in lijn zou hebben gelegen met mijn wensen (bv. meer democratiseringspunten, waaronder die die jij noemde), dan had ik waarschijnlijk ook Nee gestemd. Maar nu lijkt dat geen enkele zin te hebben.

Groeten,
Mark Giebels