Balkenende staat voor gek, zegt hij

Sat May 28 15:33:47 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger Arts <gmw.arts at HOME.NL>:
>Premier Balkenende kan met een verdeeld Nederlands neekamp tegen de
>Europese grondwet in Brussel geen kant uit. Als hij de uiteenlopende
>verhalen van het neekamp in Brussel moet gaan bepleiten ,,sta ik voor
>gek''.

 Een klassiek voorbeeld van psychopathologie...

 Uitgaande van deze definities...
 * Een feitelijkheid is een iets dat zich laat falsifieren.
 * Een geloof is iets dat zich niet laat falsifieren.
 * Een psychopathologie is een geloof dat zich tegen de gelovige richt.

 Voor Balkenende bestaat er geen alternatief voor een 'voor'-stem: hij
 kan geen kant meer uit. Dat is een kenmerk van een geloof (want er is
 altijd een alternatief, maar een geloof verhindert iemand zich daarvan
 bewust te worden). Iemand moet dan immers iets doen dat in strijd is
 met datgene wat hij/zij zelf denkt. Da's vloeken in de kerk.

 Vervolgens raakt Balkenende de weg kwijt, projecteert dat op de 'tegen'-
 stemmers (door hem, als onderdeel van z'n geloof 'neen'-stemmers ge-
 noemd): 'tegen'-stemmers zouden iets moeten formuleren dat zich in de
 denkwereld van Eurogelovige Balkenende niet laat voorstellen en zijn
 daartoe in diens ogen niet mij machte (hoe kan het anders ?). De denk-
 wereld raakt dan al aardig verwrongen. Maar dan komt het laaste stapje...

 Vervolgens richt het Eurogeloof zich tegen vreemde snuiter Balkenende
 in de gedaante van een afgewezen Grondwet - en dan staat HIJ voor 'gek'
 bij zijn geloofsgenoten te Brussel - de psychopathologische redenering
 is rond. Maar het zit dus wel allemaal tussen de oren. In de echte
 wereld -die van de feiten- is er immers niets aan de hand.

 Misschien kan de psychiater van Hoogervorst hier uitkomst brengen ?