Politici knoeien met cijfers Brusselse wet- en regelgeving

Sat May 28 10:55:38 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou ja, Henk, open?

Europa is een economisch agressief gesloten Fort. Zelfs intern zijn de
grenzen niet (allemaal) open. Niet alleen voor mensen van buiten, maar zelfs
voor Amsterdamse die er niet autochtoon Europees uitzien (lees de voorpagina
Volkskrant over een schoolreis naar Aushwitz).

Mij stoort meer en meer de navelstaarderij met oogkleppen op van veel
rabiate voor-campaigners. Het stuk van ons nieuwe erelid Thom gister op
Foram (de Volkskrant) spande helemaal de kroon. Geen enkel argument, alleen
belediging op belediging naar iedereen buiten bobo Thom zelf, inclusief
voormalige fractiegenoten die hij met name door het regelen van het
referendum an sich als nono's ziet. En het aanroepen van alle mogelijke
onheil, slechts Anne frank ontbrak deze keer, plus een onzinnige oproep aan
de fractieleiders de burgers woensdag vooral het persoonlijk vertrouwen te
vragen.

Ik verbaas me positief over Plasterk die juist wekenlang een mars door alle
argumenten voor en tegen beschreef. Gister conlcudeerde hij terecht dat de
meeste argumenten voor oneigenlijk emotioneel zijn. De leiders lijden
gezichtsverleis als het volk hen niet blind volgt. En dat de eenvoudige
argumenten tegen de grondwet zelf juist heel feitelijk en zakelijk zijn.

Hij bepleit nu naast een nee woensdag eindelijke een echt intern debat over
wat we nu eigenlijk op hoofdlijen met Europa willen, ipv dat te
ondersneeuwen in vage compromissen. Bijvoorbeeld economische integratie en
samenwerking of staatsvorming. En wijst op het succes van de
noord-westelijke Europese staten die half of helemaal niet meedoen aan de
Europese proefprojecten.

Lijkt me zeer heilzaam, een meerderheids-nee woensdag...

Fritz van Rikxoort