Nee tegen centralisering Europese besluitvorming

Wed May 25 15:31:23 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Door enkelen gevraagd naar argumenten,

Vat ik kost samen waarom ik besloten heb tegen het Europees verdrag te stemmen. Belangrijkste is juist de wijze waarop de Europese Commissie in de toekomst centraal besluiten kan nemen zonder instemming van elk land. Een miljoen handtekeningen waar de EC mee kan doen wat ze zelf wil en een gele kaart van een minderheid van de landen die ze naast zich neer kan leggen doet daar niets aan af. De EC kan besluiten haar bevoegdheden over regelgeving over Europa uit te breiden, zonder dat elk land daarmee instemt.

Een vergelijking met de VS laat zien dat wij weliswaar onze eigen nationale begroting hebben, maar dat Europa meer zeggenschap heeft dan de federale staat van de VS over de interne aangelegenheden van de staten. Terwijl de verschillen tussen de landen in Europa wat betreft hun interne cultuur en omstandigheden juist veel groter zijn op tal van beleddisterreinen. Voor zover ik de VS ken gaat Europa veel verder wat betreft centealsiering van beleidsonderwerpen dan de VS. Voorbeelden zij belangrijk maar laat ik hier achterwege. Al vind ik dat elk land volledig moet kunnen instemmen voordat Europa bevoegdheden naar zoch toe trekt door centrale regelgeving.

Ik ben voor verdere integratie van Europa, maar dan via de weg van de gelijdelijke integratie. Ook van belastingen, sociale zekerheid en dergelijke. Ook van defensie en immigratie. Zeker wat betreft een minimale basis aan regelingen. Wanneer uit vrije wil en met instemming van elk land dat meedoet integratie wordt bereikt door gelijkstelling van beleid, al is het maar van een grootste gemene deler dat landen verder mogen aanvullen, dan kan besluitvorming binnen afgsprooken grenzen worden overgedragen aan een gemeenschappelijk Europa.

Maar dan is Europese democratisering ook keihard een vereiste en dan ook mogelijk. de halfslachtige centralisering van de Europse besluitvorming zonder Europese democratisering en zonder inhoudelijke integratie vooraf van beleid lijkt me heilloos.

Ik verwacht van het verdrag juist veel ellendige meerderheidsbesluitvorming, waar nu nog positief geprobeerd moet worden de medewerking en instemming van elk land te verkrijgen door rekening te houden met verschillen en belangen, terwijl na het verdrag geen rekening meer hoeft te worden gehouden met grote minderheden van landen, die steeds voldoende medestanders moeten zoeken om besluitvorming te blokkeren ipv zoals nu medestanders en compromissen om alle landen op een lijn te krijgen.
Ik verwacht dus geen beter besluitvormingklimaat in Europa door het verdrag, maar een slechter. En daardoor ook een slechtere culturele ontwikkeling van de Europese integratie en samenwerking.

Fritz van Rikxoort