Huisartsenstaking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon May 23 20:17:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar Martijn, kun jij mij dan uitleggen waarom artsen in de VS veel
> duurder zijn, terwijl die al jarenlang onder het verzekeraarsregime
> opereren?
>
> Iedere arts heeft een of twee mensen in dienst die niets anders doen dan
> met verzekeraars onderhandelen. En dan heb je natuurlijk nog al die
> advocaten voor de patienten.. Want een patient heeft immers een heel ander
> belang dan de arts en de verzekeraar.

Ik weet te weinig van de Amerikaanse situatie. Misschien heeft het te
maken met het debiteurenrisico, omdat veel Amerikanen niet verzekerd zijn.
Of met de torenhoge schadevergoedingen die worden uitgekeerd. Al heb ik
begrepen dat daar nu beperkingen komen. Bestaat er in Amerika ook zoiets
als een basispakket voor de verzekering en een egalisatiepot voor
commercieel onverzekerbare gevallen?

Maar ik ken je twijfels omtrent marktwerking in de zorg en ik weet dat dat
bij jou niet voortkomt uit een algemeen vooroordeel tegen marktwerking.
Dat maakt dus ook dat ik op dit terrein iets meer reserves heb omtrent
marktwerking dan op andere terreinen. Ik ben benieuwd naar jouw analyse.