Huisartsenstaking

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon May 23 07:39:06 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar dit zijn geen werknemers, dit zijn zelfstandigen. Als je dan zo nodig
> zelfstandig wilt zijn, zul je ook moeten concurreren. Als ze in loondienst
> gaan bij een bedrijf, vind ik het prima als ze een CAO afspreken. En dan
> moeten die bedrijven weer keihard onderhandelen met de verzekeraars. Maar
> ze willen natuurlijk helemaal niet in loondienst, ze willen eigen baas
> zijn.

Met het verruimen van de flexwet zoals jij dat wil zijn werknemers die geen
lid zijn van een vakbond toch ook eigenlijk zelfstandigen. Ze moeten zelf
kunnen onderhandelen over hun salaris was en is toch jouw wens.
Wat de huisartsen niet willen is datde verzekeraars gaan beoordelen wie wat
krijgt. Die verzekeraars zijn commerciele jongens en meisjes en zullen
waarschijnlijk de huisartsen die het goodkoopst voor hen zijn gunstig
beoordelen. De vraag is maar of dat in het belang van de patienten is. Niet
financieel maar qua gezondheid.
Ze moeten anders omgaan met.... op straffe van. Vergelijkbaar met de
verzekeringsartsen bij het UWV, een principeverbod om mensen nog geheel af
te keuren.
Er wordt dus getornd aan hun medische bevoegdheid om hun eigen mening te
vormen en te doen wat nodig is. Doen ze dat toch dat worden ze er voor
gestraft.
Dat is wat men bedoeld met de vrijheid.

> Ze moeten straks meer doen voor minder werk, prachtig toch? Want ze
> verdienen genoeg. Kan de ziektekostenpremie weer omlaag.

Meer doen voor minder geld zal je bedoelen. Klopt ja, en daar zijn
huisartsen, net als gewone mensen in het bedrijfsleven het niet mee eens.
Als met de verlaging van de ziektekostenpremie de kwaliteit van de
gezondheidszorg evenredig omlaag gaat mag je je weleens afvragen of dat de
juiste keuze is.
De discussie hier in Nederland gaat alleen nog maar over geld. De mensen
worden bekeken als machine's. Hoe productief zijn ze en welke zijn het
goedkoopst in het onderhoud. En nu wil men de onderhoudsmonteur korten op
zijn salaris als hij zijn werk goed wil doen.

Ger