De staat van de democratie anno 2005

Sun May 22 22:29:34 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>:
>De regering dient een wetsvoorstel in ter ratificatie van een verdrag. Dat
>wetsvoorstel wordt al dan niet aangenomen. Indien aangenomen, dan kan de
>regering (definitief) ratificeren.

 Bedankt, Bert. Zoiets vermoedde ik al (in Belgie was dat ook de procedure).

 Ik neem aan dat als er een 'tegen' uit de stembus rolt, er voorlopig geen
 wetsvoorstel wordt ingediend. Sterker nog: als de regering in 't geheel
 niets indient, kan er ook niets door het parlement verworpen worden. Of
 staat er al iets 'op de rol' (tekst, datum) ?

 Wat te denken van dze constructie: Er komt een alternatief wetsvoorstel
 waarin staat dat dat de ratificatie voor onbepaalde tijd wordt opgeschord
 maar zolang er niet geratificeerd is, richten alle EU-landen zich alvast
 naar het verdrag - en dat wordt dan geregeld in weer een ander verdrag.

 Die laatste formulering is niet in strijd met,
    http://www.grondweteuropa.nl/9326201/v/indexalt.htm
 Alwaar:
    Het treedt echter pas in werking als ook de parlementen van alle
    EU-lidstaten het document hebben geratificeerd (goedgekeurd).
 Oftewel: het verdrag treedt niet in werking maar wordt wel uitgevoerd.

 Van Aartsen zat bij Netwerk vreselijk te draaien. Dat betekent dat er
 aan een constructie als hierboven gewerkt wordt. Komt ook overeen met
 de these dat er 'geen plan-B bestaat'. Dat is immers niet nodig.

 Als een dergelijke weg bewandeld wordt, dan zou D66 altijd nog een ini-
 tiatief wetsontwerp kunnen indienen opdat dit kan worden afgestemd.
 Is de partij meteen weer boven jan.

 Enfin, dagdroompje na zwaar tafelen...  :-)