Brinkhorst niet blij met EU referendum

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu May 19 04:47:26 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>
> Het geeft slecht aan hoe beroerd wij allen zelf met onze democratie
> omgaan. Het is merke je terecht op ook bovendien te laat, maar ook
> dat geeft aan hoe wij allen er in dit land mee omgaan.
>
> Die opgekropte frustraties zijn daar ook een gevolg van. De
> kwalitiet van onze democratie. Echt hoor, in een democratie waarin
> iedereen deel kan nemen, in kan participeren zijn dat problemen al
> in een vroeg staduim opgelost.

Helemaal eens Henk.

> Ontzettend jammer zou zijn als we een dergelijke democratie ook
> voor Europa zouden bekrachtigen. We hebben echt nog vollop kansen
> het anders wen beter aan te pakken.

Wil je echt Europa op slot doen tot er draagvlak is om Europa tot een meer participerende democratie te vormen? Ik zie dat voorlopig niet gebeuren. Welk land zou daar een voortrekkersrol in kunnen (willen) spelen? Ik zie overal in Europa vooral veel regenten en onderdanige burgers. Jammer, maar die cultuursverandering zie ik niet zo snel plaatsvinden. Hoezeer ik het ook met je eens ben dat dat hard nodig is. Maar ik geef het meer kans om daarmee nationaal of lokaal te beginnen.

> Ik deel dat die verdoemenis verhalen als we NEE zouden stemmen
> niet. Dat is pas echt jammer.

Ik denk ook dat het wel mee zal vallen, vooral ook omdat ik niet verwacht dat Nederland het enige land zal zijn dat Nee gaat zeggen. Maar of die Nee positief gaat uitpakken, daar geloof ik nou ook weer niet in. De huidige bekrachtigde verdragen zijn kwalitatief slechter en niet toegespits op de recente uitbreidingen. En ruimte voor substantiele verbeteringen zie ik ook niet. En die eventuele voordelen moet je dan ook tegen de nadelen van vertraging afwegen.

Groeten,
Mark Giebels