Brinkhorst niet blij met EU referendum

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu May 19 02:34:01 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>

> Nee, ook hiet geldt hetzelfde. Overignes voor een pwerkelijk
> participerende burger geen enkel probleem, want weet dan zo wel
> iemand te vinden die een en ander nader uit kan leggen, als die het
> al niet zelf weet.

Het probleem is dat die burger nooit heeft kunnen (mogen) participeren in het eenwordingsproces. Nu krijgt ie het resultaat op het bordje en wordt verwacht dat ie wel even duidelijk voor of tegen kan stemmen. Niet dus. Alleen de slecht geinformeerden kunnen dat. Die lui die blind de regering volgen en die lui die sowieso overal tegen zijn.

>  > ook onmogelijk worden te bepalen waarom
>
> Gebrek aan werkelijk draagvlak en dat lijkt me uiterst zorgelijk.
> Maar er is bij een NEE, niets verloren en kan men nog alle kanten
> op. Bij een Ja daarentegen zit men vast aan een gedrocht dat niet
> zal blijken te werken.

Is waar. Maar gezien het feit dat niet alleen de handtekening van Nederland, maar ook die van Frankrijk en de UK all anderen telt, wordt dat een weinig constructief proces ben ik bang.

>  > hoe het verdrag
>
> Hier heb je weer die wat mij betreft verkeerd insteek op de
> democratie. De nederlanders hebben een Europa nodig dat voor hen
> iets betekend, het Ja volgt dan vanzelf.

Nee. Dit is een onderhandelingsresultaat, een verdrag. Geven en nemen. Als het goed is voor 'de Nederlanders' is het niet perse goed voor de andere Europeanen. Meestal juist niet. Denk aan de stemverhoudingen tussen de grote en kleine landen, of de landbouwsubsidies, of het drugsbeleid.

> Politici moeten een leren hun kop boven gronds te houden. Ook bij
> een NEE liggen er nog vollop kansen het anders en vooral beter te
> doen.

Beter voor Nederland, ten koste van wie?

> Je draait voortdurende de zaken om, Mark. Het is juist een argument
> VOOR directere vormen van democratie. Een andere optie is er
> namelijk niet.

Ik geloof er geen barst van dat dit referendum het draagvlak voor directe democratie gaat vergroten. Hoe de uitslag ook uitvalt. Maar bij een Nee is het helemaal verkeken. Dat heeft niks met voor- of tegenargumenten te maken, maar met het falen van het experiment. Dat is desastreus.

>  > De eerste proef is van cruciaal belang, dat
>
> Het dom vormgegeven experiment is de vorming van een EU-grondwet
> over de ruggen van het volk heen.

Helemaal eens. Maar dat draaien we niet meer terug.

> Dat zou pas echt een ramp kunnen gaan betekenen.

Voor Europa of voor het draagvlak voor het referendum? Over dat laatste had ik het.

> Je spreekt jezelf en de democratie tegen.

???

>  > Als directe democratie u lief is....
>
> Stem dan, NEE !!

Ik geloof er niets van.