euro totempaal van ongenoegen

Mon May 16 15:12:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-mei-05, at 13:34, Henk van Lingen wrote:

> Gelukkig niet nee, als de infrastructuur net als bij de KPN werd
> meegegeven zou het helemaal een drama zijn. Ik blijf het weinig
> voordehand
> liggend vinden dat mijn stroom door diverse partijen geleverd kan
> worden
> terwijl die gewoon over dezelfde kabel mijn woning in moet (en dan
> negeer
> ik het onderscheid groen/niet-groen nog even).

> Ik beschouw mobiele telefonie niet echt als een nutsvoorziening.

Mobiele telefonie misschien niet, maar vaste telecom toch wel?

In Nederland is de concurrentie een drama. KPN heeft de wijkcentrales
en heeft daarmee de ADSL-markt in handen. Voor het bijplaatsen van
apparatuur vraagt KPN aan ADSL-concurrenten heel veel geld, waardoor
de ADSL-markt is verziekt. Gevolg is dat de concurrentie wel gedwongen
wordt om eigen netwerken aan te leggen, maar dat is erg duur, waardoor
het in veel gevallen niet meer lonend is en de dekkingsgraad slecht is.

In andere Europese landen schijnt televisie via ADSL al gebruikelijk te
zijn
- wat televisie voor relatief kleine doelgroepen mogelijk maakt (narrow
casting) - en wordt geconcurreerd op content. Nederland loopt ver achter
en is nog steeds verwikkeld in een concurrentieslag om de netwerken an
sich.

Erik vdMb