onverdraaglijk cynisme - maar zeik toch lekker door jongens...

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon May 16 14:01:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> Hoeveel mensen leven erin Nederland die het moeten hebben van de uitverkoop
> en de aanbiedingen, de mensen die elke cent omdraaien voor hem uit te geven?
> Als een winkelier zijn artikelen gaat prijzen maakt hij vaak dezelfde fout
> als de mensen doen die de euro uitgeven. Indien hij in de uitverkoop een
> truitje wil neerzetten en een aantrekkelijke prijsje er van wil maken plakt
> hij er bijvoorbeeld een 10 (euro) op. Voor de euro deed hij dat ook maar
> toen waren het guldens.

Daar zit wat in, dat zou zomaar kunnen. Toch, vaak is het in procenten
afgeprijsd. Plus als ik aanneem dat ja als bijstandsmoeder een
regelmatige klant bent van textielsupers, en ik loop wel eens door de
Zeeman, dan kan ik toch niet zeggen dat je daar veel kwijt bent (en ik
zou ook niet willen zeggen dat de kwaliteit beneden peil is).

> [...]
> gaat om de gewone, vaak dagelijkse, uitgaven van mensen.
>
> Een half jaar na de invoering heb ik een mooi stuk gelezen wat ging over een
> bijstandsmoeder die exact bijhield wat haar uitgaven waren en hoe ze het
> goedkoopst rond kon komen. Voor de invoering had ze precies genoeg aan 150
> gulden per week, een half jaar later kon ze er met 100 euro niet meer komen.
> Typisch zo'n voorbeeld van mensen die uiterst nauwkeurig, noodgedwongen,
> kijken hoe elke cent gespaard kan worden. Afgaande op elke aanbieding en de

Staat dat stuk nog op het internet? Eerst zien en dan geloven. En wat
aanbiedingen betreft, wie gewoon elke week de foldertjes van C1000,
Konmar, AH, SuperdeBoer, Edah, Aldi, Lidl, Kruidvat, enz (al naar gelang
wat er in de buurt zit) even scant pikt een groot deel van de dagelijkse
boodschappen met flinke korting op.

Melk (en yoghurt, e.d.) is nooit goedkoeper geweest (dwz halfvolle melk
was in 1993/1995 duurder, zo Hfl 1,- tot 1,20, nu is het 0,42 euro. Veel
te goedkoop natuurlijk, maar ja.). Vlees idem volgens mij,
havermout/brinta/muesli idem, groente is wel duurder geloof ik als je
niet goed oplet. Brood is nauwelijks duurder. Enzovoort.

> We zijn gewoon belazerd met de hele euro, en dat uit zich dadelijk, nu de
> mensen eindelijk eens de kans krijgen iets te zeggen over Europa. Voor een
> ander deel doet uiteraard het zeer ASO-beleid van deze regering eraan
> mee.Als we simpelweg alles bij elkaar optellen zijn de mensen er
> verschrikkelijk op achteruit gegaan.

Dat is dus gewoon niet zo. Alleen de ziektekosten die hakken erin. Maar
men wil wel de beste medische zorg die mogelijk is, en er is veel
mogelijk tegenwoordig. Dat kost wel geld. Als je het maar lang genoeg en
hard genoeg roept en met genoeg mensen, dan gaat men het uiteindelijk
nog geloven ook. Dat noem ik nou hersenspoeling.

> [...]
> De schuldsaneringen vliegen de pan uit. Denk je nu echt dat die mensen
> denken dat ze dit er maar even voor over moeten hebben totdat de Euro voor
> betere tijden gaat zorgen. Zouden die mensen echt blij zijn met uitlatingen
> dat het allemaal maar tijdelijk is van sommige achterlijke politici? Wacht
> maar even tot de EU de markt gaat vergroten en tot zolang doe maar even met
> weinig of niets.
> Zullen we eens realistisch blijven en ons trachten te verplaatsen in de
> schoenen van de mensen wie het overkomt?

Het cruciale punt is objectieve armoede versus subjectieve armoede. Een
laag inkomen betekent simpelweg dat je je veel dingen niet kunt
veroorloven die de rest zich wel kan veroorloven. En dat veel mensen die
het betreft dat niet willen accepteren. Begrijpelijk, maar arm zijn is
geen schande, dat ligt anders als men niets doet om vooruit te komen.
Wat zijn nou echt de eerste levensbehoeften. Auto en/of scooter,
vakantie, roken, snoepen, krant, internet, uitgaan, mooie kleren, luxe
eten, mooi wonen? Het kan gewoon niet allemaal tegelijk. Het gaat erom
hoe kun je je het beste zonder kosten te hoeven maken toch opwerken uit
de krappe geldsituatie.

Schuldsanering betekent gewoon ofwel dat men door onvoorziene
omstandigheden plotseling minder kan betalen, ofwel dat men in het
verleden simpelweg meer heeft uitgegeven dan men zich kon veroorloven.
En ik vrees dat de tweede categorie veel groter is.

En dat vind ik nou unfair tegenover wie zijn geld niet krijgt.

Bart Meerdink