Een cursus economische filosofie in 30 minuten

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon May 16 09:24:51 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar het probleem is helemaal niet dat MS de enige zou zijn die in staat
> is een fatsoenlijk operating system te maken.

Als M$ een ding NIET heeft dan is dat uitgerekend wel een
fatsoenlijk operating system. Het is zo lek als een mandje
en verantwoordelijk voor veel leed en computer ellende.

Het is bovendien ontzettend gebruikers onvriendelijk en
plaatst menigeen voor schier onmogelijke problemen.
Maar dat was allemaal nergens voor nodig geweest als men
tijdig in had gezien wat de gevolgen zouden zijn van het
monopolie.

IBM wist al dat monopolies een hele gevaarlijke kant hebben.
Ook de moeite waard om daar eens in te duiken.

 > Het probleem zit hem in de
> standaardisatie. Standaarden zijn nu eenmaal een natuurlijk monopolie.

Wat een aperte onzin. Lees eens wat geschiedenis over het
ontstaan van de verschillende systemen, zou ik zeggen.

Tip: ga zeker eens langs bij "Xerox Palo Alto Research Center"

> Software geschreven voor Windows werkt niet onder Linux en omgekeerd.

Ook al aperte onzin. Het schrijven van software is niet
platform afhankelijk.

>  Daar
> is wel wat aan te doen, maar dat betekent extra werk voor de programmeurs.

Opnieuw, aperte onzin, immers platform onafhankelijk. Of
noem je het aanklikken voor welke platform ook al extra werk? :)

> Als de software vakkundig is geschreven niet zo heel veel, maar toch.
> Daarom is het voor allerlei leveranciers van software extra interessant om
> voor Windows te schrijven en daarmee is de vicieuze cirkel rond.

Je begrijpt er niets van. Er is heel veel (ook software)
geschreven en zelfs in open standaarden, maar overheden
zagen het belang er niet van in en lieten M$ en het
monopolie en in deze zijn gang gaan en met een eigen
standaard komen. Domme misser van de politici. En daar teert
ze nog welig op.

Neem ook eens een kijkje op internet hoe dat nu zit met die
standaarden, zou ik zeggen. Tjonge zeg .....

International Standards Organization (ISO) 	http://www.iso.ch/

http://www.iec.ch/index.html
IEC - International Electrotechnical Commission >
INTERNATIONAL STANDARDS AND CONFORMITY ASSESSMENT

... heb je vast een beginnetje.

> Dit is gelukkig niet helemaal meer waar, je hebt inmiddels voor Linux ook
> het (gratis) programma WINE.

Ja, en ook dat al jaren.

http://www.informit.com/articles/article.asp?p=19549&rl=1

"
Contents

    1. The Path to Wine 1.0

Article Description
Wine developer John R. Sheets talks about the current status
of the Wine project, where it's been, and where it might go
in the future.

"

http://www.winehq.org/
Wine HQ

"
Wine History

Wine's roots can be traced back to 1993. At the time several
forces were converging that made running Windows
applications appealing. Microsoft had successfully steered
its Windows program to the forefront of personal computers.
IBM had hopes that OS/2 would catch on, but even they
admitted that support of Windows programs was necessary and
built the ability into their product. The free software
movement spawned in the eighties was rapidly gaining ground
as people discovered it was possible to run a multiuser,
multitasking operating system on a PC.

Sun's acquisition of Praxsys Technologies in September of
1992 led to the development of a product called Wabi. Sun
first demonstrated the software at the 1993 Solaris
Developers Conference. It allowed users of Solaris x86 and
Solaris 2.2 for SPARC to run Windows applications out of the
box. Other products at the time allowed Windows programs to
be run, but they required machine-level emulation and the
installation of DOS and Windows. Wabi was unique in that it
allowed Windows windowing calls to be translated directly to
X Windows calls. By emulating the rest of the x86 code it
was possible to actually run Windows programs faster on a
RISC workstation! Wabi's more advanced features included
Bitstream's font handling technology to handle TrueType fonts.
"

Die nodeloze reclame maar geknipt.

Henk Elegeert