Nederlandse Bank komt terug op Euro-bekentenis

Sun May 15 14:01:52 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geinspireerd door een Buitenhof-diskussie over de Euro waar geen touw aan
vast te knopen was en waarin een kaal VVD-kamerlid voortdurend de aandacht
afleidde door te zeggen dat hij naar de kapper ging, ben ik even verder
gaan zoeken. Wat ik vond, staat volkomen haaks op de onzin in het Buitenhof
(waar meneer Trip gelukkig ook niets van begreep, ik verkeer dus in uitste-
kend gezelschap). Bron: De Nederlandse Bank - dus wat wil men nog meer ?

Op,
    http://www.ad.nl/artikelen/ConsumentenGeld/1115961626354.html
zegt Henk Brouwer van de Nederlandse Bank, degene die onlangs in het Parool
van alles toegaf over de Euro ditmaal:

    Ten eerste heb ik helemaal niet gezegd dat de gulden ten opzichte van
    de euro was ondergewaardeerd. Dat was die wel tegen de Duitse mark.
    Maar dat is iets anders. Met de instapkoers in de euro was dan ook
    niets mis.

Kennelijk lag de instapkoers van de Mark in de Euro niet vast en die van
de Gulden weer wel...? Wel een erg doorzichtige leugen.

Brouwer van de Nederlandse Bank zegt daarna hetzelfde als Blok van de VVD
bij Het Buitenhof:

    Bovendien is de koopkracht helemaal niet aangetast. Want als je
    bijvoorbeeld een hogere instapkoers had genomen, dan zouden niet
    alleen de salarissen in euro's hoger uitkomen, maar de prijsniveaus
    zouden met eenzelfde percentage toenemen. De koopkracht verandert
    dus helemaal niet.

Ik neem maar even aan dat hij het heeft over een lagere instapkoers (dus
meer Euro's voor de Gulden en niet nog minder) want dat lijkt me meer
in overeenstemming met het tweede gedeelte van de zin. Probleem is dat
men het steeds heeft over de infinitesimale seconde (in Het Buitenhof
'flits' geheten) op 1 januari 2002. Daarna begon dus de ellende daarvan
- de ellende die steeds werd ontkend. In een infinitesimale seconde ver-
andert er nu eenmaal niets - reuze handig met differentieren en zo.

Volgens meneer Blok gebeurde in Duitsland hetzelfde als bij ons. En hij
zocht de oorzaak bij een hoogconjunctuur in pre-Euro Nederland. Probleem
is evenwel dat Duitsland t.g.v. de hereniging in een laagconjunctuur zat
dus de VVD beweert lukraak maar wat. Er zit geen enkele samenhang in.

Ook uit het AD blijkt welke conclusie de VVD-aanhang daaruit trekt:
    http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1116052246900.html
Alwaar:
    Bij VVD-kiezers is de meerderheid die zegt tegen te gaan stemmen,
    van 52 naar 56 procent gegroeid.

Helaas heb ik geen toegang tot,
    http://www.peil.nl?1588
want daar zouden alle cijfers (ook die voor D66) staan...