Een cursus economische filosofie in 30 minuten

Sun May 15 13:10:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Peter,

Je pleidooi voor samenwerking als optie versus concurrentie vind ik best
goed. Het is zeker een culturele kwestie. Bij bepaalde alles-of-niets
spellen valt op dat bijvoorbeeld Japanners gemakkelijk gezamenlijk een spel
winnen waar bijvoorbeeld Nederlanders al is het maar door één sukkel die
vast zit in het concurrentie-paradigma de hele groep laar verliezen. Europa
was overigens intern eeuwen sterk in het samen volledig verliezen van de
alles-of-niets spellen.

Anderen noemden al voorbeelden van samenwerking tegen de grootste
concurrent. Veel actuele vraagstukken zoals die van ons milieu zijn
alles-of-niets spellen geworden waar veeleer ook samenwerking geboden is dan
slechts concurrentie. Zijn we flexibel genoeg in te zien wanneer
samenwerking geboden is? Of zitten velen vast in het concurrentie-paradigma?
Bij de eindeloze kilometerheffing-discussie blijkt dat we nog weinig
flexibel zijn...

Fritz