Eerlijk Referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun May 15 07:46:51 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ben het wel met je eens, Henk, met alles geloof ik,
>
> In hoofdlijn: regering en medestanders (ook buitenlands) maakren er al
> en nu nog meer insiders tegen outsiders van.

Ja, een onzinnige en doorzichtige poging.

Een regering dient zich boven de partijen op te stellen,
maar daartoe is dit kabinmet niet toegerust.

 > Wim Kok meldde net het nog
> steeds niet begrepen te hebben, maar regering en coalitiepartijen
> kennelijk ook niet. Les 1 communicatie was toch geef (eigen) fouten
> onmiddelijk toe aan benadeelden? Vrij vertaald: toon eerst en meteen
> begrip voor tegenargumenten en minpunten en de tegenstanders zelf, en
> kom dan met argumenten voor.

Het zou een optie zijn, ware het niet dat het daartoe al
veel te laat is.

Maar ook Kok zit nog helemaal vast aan zijn Paars geloof ik
als ook hij nog niet inziet dat die tactiek niet meer werkt.
Of zit het 'em nu juist in die argumenten 'voor'?

> Zoals jij het ziet is het hele onderhandelingsproces zo onzichtbaar
> verlopen, helaas, dat de heikele punten waarop Nederland moest inleveren
> nu pas bekend worden en een goede campagne niet eens meer kan werken,
> want dan had regering en voorstemmers in parlement al veel eerder hun in
> Europa weggegeven punten aan de grote klok moeten hangen...

Ik vrees je gelijk hier, Fritz.

> Nu ontkennen
> en wegredeneren van minpunten is erg ongeloofwaardig en hier en daar
> zelfs oneigenlijk.

Weet ik niet zeker. Kijk, inzien dat je fout gehandeld hebt,
en je voornemen dat ook echt anders te doen en zelfs
adviseren 'nee' te stemmen opdat zo'n optie een uitweg
vormt, blijft een aantrekkelijke mogelijkheid.

Dat vraagt wel durf. En, Europa een toekomst.

Henk Elegeert