Een cursus economische filosofie in 30 minuten

Peter Hoopman peterhoopman at AOL.COM
Sat May 14 22:29:26 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart ik haal alleen het volgende er even uit:

"Op de juiste plaatsen toegepast is concurrentie de sleutel tot
zelfverwerkelijking en vooruitgang op elk gebied. Op de verkeerde plaatsen
toegepast is het polariserend en destructief."

Ik denk dat "zelfverwerkelijking" en "onderlinge concurrentie" volstrekt
onverenigbare begrippen zijn.

Zolang je de "ander nodig" hebt om je te kunnen onderscheiden kan er
volgens mij nooit sprake zijn van "zelfverwerkelijking".

Samenwerking, zal daarintegen wel kunnen leiden tot "zelfverwerkelijking".

Want uitgaande van samenwerking dien je kleur te bekennen. Wanneer je het
niet met een bepaalde aanpak eens bent dan dien je dit binnen een
samenwerking kenbaar te maken, anders is er immers geen sprake van
samenwerking. Deze noodzaak van kleurbekennen binnen "samenwerking"
bevordert paradoxaal de individuele keuzes. Bij samenwerking wordt het
individu juist op zichzelf teruggeworpen.

Bij "concurrentie" is het de kunst om de "winnende alliantie" op te zoeken
en kun je als individu makkelijker verstoppen in het groter geheel.
Persoonlijk geloof ik juist dat het erg belangrijk is om voorwaarden te
scheppen, waarbinnen mensen zoveel mogelijk verantwoordelijk zijn voor hun
eigen keuzen en de mogelijke gevolgen daarvan voor henzelf en hun omgeving.

Pas dan kan de overheid zich langzaam terugtrekken of niet?

Bart, waarom zijn 500 van de grootste bedrijven ter wereld,
verantwoordelijk voor 75% van de wereldhandel?

Zoals jezelf al schrijft heeft dat te maken met "schaal".

Maar bevordert dat het besef/bewustzijn van individuele keuzes binnen het
grotere geheel? (Iets verder gaand dan de "winnende" partij op te zoeken.)