Groene stroom subsidie wordt ingetrokken.

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu May 12 20:34:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Je voorstel is wel radicaal Bart, want als je maatregel is de heffingen op energie komende van fossiele brandstoffen zo hoog te maken dat duurzame vormen van energie goedkoper zijn, dan stapt iedereen uiteraard over op duurzame energie. Dan hebben we het dus niet meer over 9%, maar 100%. Dat betekent dan dus een nog grotere verhoging van de energieprijzen (een paar honderd tot duizend EURO per jaar per huishouding is mijn natte vinger schatting). Nog los van de implementatieproblemen (waar wekken we die duurzame energie op?).

Die 100% zal wel loslopen hoor, als de vraag naar groene stroom hoger
wordt dan het aanbod dan gaat daarvan de prijs natuurlijk omhoog, en dat
zorgt voor winst die weer nieuwe investeringen aantrekt totdat de
mogelijkheden om duurzaam te produceren op hun beurt verminderen en zo
te duur gaan worden.

Met andere woorden, er stelt zich altijd een evenwicht in, en de
overheid kan (met mate natuurlijk) de heffingen iets aanpassen indien nodig.

En een belangrijk effect ligt volgens mij aan de verbruiks-kant. Een
apparaat (computer, witgoed, verlichting) dat flink veel stroom
verbruikt dan zal dat toch sterker gaan meewegen bij aankoop.

> Ik denk dat we praktisch nog wel even aan een subsidiesysteem vastzitten.

Mijn inschatting is dat op dit terrein subsidies onnodig (en zelfs
slecht) zijn. De overheid kan eventueel wel aansprekende voorbeelden op
het internet zetten van 'best practices' met bijbehorende
rekenvoorbeelden uit de praktijk van wat het allemaal oplevert.

Want de consument komt niet zo snel in beweging voor een dubbeltje per
dag, ook al telt het op tot 36,50 per jaar.

Bart Meerdink