VNG verwacht grote instroom in de bijstand

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue May 10 19:48:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> eerder omlaag en bij hoogconjunctuur eerder omhoog, net als bij mensen die
> gelukkig gewoon gezond zijn.
>
> En de marktwaarde van de restcapaciteit kun je dan vergelijken met de
> marktwaarde van de oorspronkelijke capaciteit. Het verschil is wat de
> uitkering vergoedt. Dan vergelijk je appels met appels. In het huidige
> systeem vergelijk je een fictieve prijs die uit het CBBS komt rollen met
> de historische prijs uit de tijd dat de WAO-er nog gezond was. Beter zou
> al zijn om voor allebei het CBBS te gebruiken.

Je snapt nog steeds niet hoe het werkt blijkbaar. De lonen in het CBBS
worden elk jaar aangepast, net zoals de maatmanlonen verhoogd worden met wat
gemiddeld gaande is op de arbeidsmarkt. Dus je wordt op je wenken bediend.
Alleen deugd het CBBS-systeem helaas niet in die zin, dat het voor niemand
controleerbaar is wat het UWV er maar inzet. Geloof me, de loempiavouwer zit
er niet in, dat durft men niet meer aan, maar helaas talloze andere
fantasiefuncties die al jarenlang niet meer bestaan hier.

ijk nooit meer aan de

> Klopt en dat komt voor een deel door regelgeving. Als een WAO-er onder het
> CAO-loon mag werken, komt hij wel aan een baan. En dan heb je meteen een
> marktwaarde te pakken, waarmee je de resterende inkomstenderving
> objectiever kunt bepalen. Je weet dat ik het liefst zou zien dat iedereen
> onder dat CAO-loon mocht werken, maar een uitzondering alleen voor WAO-ers
> vind ik al een kleine stap in de goede richting.

Zie je wel dat je het niet snapt.
Een WAO-er mag rustig onder het CAO-loon werken hoor, althans wat de
inschaling betreft. Hoeveel en hoelang hij werkt is niet van belang voor de
hoogte van zijn uitkering, alleen hetgeen hij verdient. Ik heb geen idee,
maar hoeveel mensen zouden op papier minder verdienen dan in werkelijkheid
om de uitkering zo veilig te stellen? Geen goede zaak natuurlijk maar de
regeling werkt het wel in de hand.
Tegelijk ook begrijpelijk natuurlijk, als je 1 eurootje over de grens gaat
kost dat 15% van je uitkering, je zou wel gek zijn toch.

er te vertellen. Dan neemt hij hem graag in dienst.

> Ja, net als je loon verschilde toen je nog gezond was. En daarvoor
> betaalde je ook verschillende premies toch?

Er zit een plafond aan hoor in de maximale hoogte van je premie. trouwens
net zo als het maximaal dagloonbesluit bestaat. Dus helaas voor je maar die
vlier gaat maar een klein stukje voor je op. Alleen in de percentages van
hetgeen je verdiende is fdat niet het geval.

 sijkers in je doodskist.

> [...]
> verdient, krijgt toch al bijstand. Waarom laten we hem dan nog premies
> betalen, laat hem dat maar lekker in zijn eigen zak steken. Maar er speelt
> nog meer. Het verrichten van arbeid brengt extra risico's met zich mee.
> Als we die niet gericht verzekeren, daar waar de risico's worden
> veroorzaakt, wentelen we het risico af op de gehele samenleving. Als je
> voor risicovolle beroepen meer premie moet betalen, ontmoedig je
> gevaarlijk werk en bevorder je investeringen in het verbeteren van
> arbeidsomstandigheden. En dat lijkt me een goede zaak.

Voor een deel waar maar vertel dat de overheid maar eens, het zou voor
sommige beroepen de loonkosten drastisch verhogen en moeten we nog meer
Polen aanrukken.

Ger