Gevoelsinflatie (was: Belazerd met de invoering van de euro?)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon May 9 19:46:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik geloof dat die energiebedrijven ook nog fiks moesten bijdragen aan de
> zogenaamde "bakstenen" (onrendabel verklaarde investeringen en contracten
> uit het verleden). En verder investeerden ze fors in diverse voetbalclubs
> om naamsbekendheid te creeren. Daar betaalt de consument uiteindelijk wel
> voor natuurlijk.

Klopt. En de marktwerking moet natuurlijk ook nog op gang komen. Het is
voor de gevestigde bedrijven erg wennen en je ziet dat er ook allerlei
cowboys in de markt zijn gesprongen. Langzaam maar zeker zal de markt
vanzelf volwassen worden. Hier over stond vandaag een berichtje op nu.nl:
http://www.nu.nl/news/523751/38/Energiebedrijven_op_koers_bij_aanpakken_chaos.html

De consument let nu enorm op de prijzen, dus zodra de olieprijzen gaan
dalen zal de electriciteitsprijs wel heel gauw volgen denk ik.

Over cowboys gesproken trouwens: mijn tante kreeg onlangs 's avonds thuis
zo'n opdringerige verkoper aan de lijn. Ze zei dat ze 's avonds niet
gestoord wilde worden. Verkoper werd brutaal, maar ze hield voet bij stuk.
Even later presteert de verkoper het om terug te bellen en te vragen of ze
misschien net was ontslagen uit een psychiatrische inrichting. Zo van
gestoord=gek, hij was vast heel trots op zijn woordspeling. Dat is toch te
zot voor woorden?

> En zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden van
> kostenopdrijvende maatregelen te noemen die omzetsstijgingen voor de
> energiebedrijven moesten opleveren. Maar wel ten koste van de prijs
> natuurlijk, zeker op de korte termijn. En hoe is het trouwens afgelopen
> met die energienetwerken? Blijven die toch in handen van de overheid.

Dat is wel de bedoeling, al geloof ik dat het nog niet helemaal rond is.

> Mag
> ik wel hopen. Maar ook die keuze zal leiden (hebben geleid) tot hogere
> energieprijzen voor de consument, ten minste zolang buitenlandse
> energieleveranciers niet worden toegelaten tot de NEderlandse markt. En
> voor zover ik weet is dat momenteel nog niet het geval.

Vandaag las ik op nu.nl dat de HEMA (!) energieabonnementen van RWE uit
Duitsland gaat verkopen:
http://www.nu.nl/news/523434/32/HEMA_start_verkoop_stroom_en_gas_van_RWE.html

Maar hier gaat het om leveringen van stroom aan de consument, dus over het
bestaande netwerk en dus neem ik aan ingekocht op de APX en geproduceerd
in Nederlandse centrales. Toetreding van RWE tot de markt leidt dan wel
tot eerlijker prijsvorming, maar nog niet tot extra concurrentie tussen
centrales. Dat gebeurt pas als er vanaf Duitse centrales wordt verkocht op
de APX.

De fysieke koppeling tussen de netwerken is dacht ik nog problematischer
omdat overheden hun markten nog afschermen. Laatst is geprobeerd Brussel
hierover meer zeggenschap te geven, maar dat plan is dacht ik (voorlopig)
jammerlijk gesneuveld.

> En die olie wordt toch in dollars afgerekend? Dan moet de klap in Europa
> veel minder hard aangekomen zijn dan hier in de VS.

Lijkt me ook. Ik denk dat een hoop van de verontwaardiging op selectieve
waarneming berust. Maar daar ligt dan een mooie taak voor de overheid.