Het moet niet gekker worden bij het UWV

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue May 10 08:54:45 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zo dadelijk ga ik op verzoek van iemand mee naar het UWV. Ik ben met de man vorig jaar mee geweest naar zijn herkeuring, waar hij terecht helemaal werd afgekeurt.
De man heeft een combinatie van lichamelijke en geestelijke problemen. Hij heeft 2 jaar geleden al een afschatting meegemaakt waarna en waardoor hij binnen eem week was opgenomen in een ziekenhuis. Vorig jaar keurde men hem helemaal af en het is gewoon zeer duidelijk dat deze man nooit meer beter zal worden.
Hij is in feite tot niets in staat. Het kan maar zo voorkomen dat hij thuis weggaat om naar bijvoorbeeld het UWV te gaan en weer thuiskomt omdat hij niet meer weet waar hij naartoe op weg was.
Nu moet hij bij de arbeidsdeskundige verschijnen en zal er waarschijnlijk een afschatting plaatsvinden weer. En dat zonder dat de arts er aan te pas is gekomen. Dat is op het moment de nieuwste trend daar. Op papier heeft de arbeidsdeskundige dan overlegd met de keuringsarts. Die kunnen blijkbaar op afstand en zonder enige vorm van contact bepalen hoe het er met iemand een jaar later voorstaat.

Dat wordt waarschijnlijk weer een grote terugval voor de man in kwestie en weer bezwaarschriften etc. Maar ja, blijkbaar is daar het UWV voor tegenwoordig, ze willen de man wel ziek houden natuurlijk.
Ik zal later vandaag wellicht even laten weten wat het resultaat is geworden.

Gisteren hoorde ik van een ex-collega ook weer een leuke. Hij had bezwaar gemaakt op een beslissing van een WAO-er. Formeel bezwaar en de stukken opgevraagd bij het UWV. En uiteraard aangekondig dat hij de gronden van het bezwaar zou aanbrengen na ontvangst en op basis van die stukken.
Na 2 maanden komen er geen stukken maar een beslissing op het bezwaar. Niet ontvankelijk omdat de gronden niet waren ingebracht. Tja, laat ze nu zelf de stukken niet verzonden hebben.
Dat wordt dus weer een gang naar de bestuursrechter die telkens weer gewonnen wordt, maar op kosten van de samenleving.
In afwachting van een oordeel hierover, wat nog wel even kan duren natuurlijk wordt de WAO-er intussen wel verplicht te gaan solliciteren en krijgt hij een stuk WW.

Het kan verkeren in dit apenlandje.

Ger