Gevoelsinflatie (was: Belazerd met de invoering van de euro?)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon May 9 19:21:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Martijn Meijering" <mmeijeri at xs4all.nl>

> Nou nee, gewoon de sterk gestegen olieprijs. En die zou op de een of
> andere manier toch altijd doorberekend zijn. Het wordt nu alleen beter
> zichtbaar. En dat lijkt mij juist een goeie zaak.

Ik geloof dat die energiebedrijven ook nog fiks moesten bijdragen aan de zogenaamde "bakstenen" (onrendabel verklaarde investeringen en contracten uit het verleden). En verder investeerden ze fors in diverse voetbalclubs om naamsbekendheid te creeren. Daar betaalt de consument uiteindelijk wel voor natuurlijk. En zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden van kostenopdrijvende maatregelen te noemen die omzetsstijgingen voor de energiebedrijven moesten opleveren. Maar wel ten koste van de prijs natuurlijk, zeker op de korte termijn. En hoe is het trouwens afgelopen met die energienetwerken? Blijven die toch in handen van de overheid. Mag ik wel hopen. Maar ook die keuze zal leiden (hebben geleid) tot hogere energieprijzen voor de consument, ten minste zolang buitenlandse energieleveranciers niet worden toegelaten tot de NEderlandse markt. En voor zover ik weet is dat momenteel nog niet het geval.

En die olie wordt toch in dollars afgerekend? Dan moet de klap in Europa veel minder hard aangekomen zijn dan hier in de VS.

Groeten,
Mark Giebels