Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed May 4 16:21:05 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Vrijheid voor de mensen en bedrijven roepen de liberalen.
> Die maken dan in alle vrijheid afspraken met elkaar in de CAO en dat mag
> dan
> eigenlijk niet roepen de liberalen.

Daar is ook helemaal niks mee mis hoor. Wat er niet deugt is dat ze die
afspraken vervolgens kunnen opleggen aan derden die niet bij die afspraak
betrokken waren. Door het algemeen verbindend verklaren van CAO's en door
het zogenaamd niet discrimineren van niet-georganiseerden. Wat in de
praktijk voor een werkloze neerkomt op het juist wel discrimineren van de
niet georganiseerde. Laat hem of haar zelf bepalen of hij/zij wel of niet
onder het CAO-loon wil werken.

> Juist die CAO's zijn bedoeld om rust te brengen in de bedrijven en men
> elkaar niet de (vak)mensen gaat afsnoepen met het bieden van meer loon.

Beperking van vrije marktwerking dus. Oplichting van de maatschappij dus
in feite. 15 jaar geleden was Nederland een kartelparadijs. Voor de meeste
markten mogen kartelafspraken nu gelukkig niet meer en spreken we er
schande van als ze stiekem toch worden gemaakt, denk aan de bouwfraude.
Wat 15 jaar geleden zo gewoon was dat we niet eens meer zagen hoe
bespottelijk en schandalig het was, is nu gelukkig verboden. Maar op de
arbeidsmarkt zijn kartels niet alleen legaal, het is juist illegaal je
niet aan de kartelafspraken te houden. Een grof schandaal, dat grenst aan
het criminele. Ik hoop dat we over niet al te lange tijd ook hieraan een
einde gaan maken en niet meer begrijpen dat we het ooit hebben toegestaan.

> Tegelijk is het een bescherming voor de mensen dat je marktwaarde als
> vakman
> of vrouw niet wordt onderuit gehaald.

Oneerlijke concurrentie dus, ten koste van de zwaksten in de samenleving.
Bah. De een zijn bescherming is de ander z'n discriminatie zoals Bert ook
al zei.

> Daar waar geen CAO is hebben we een beschermende regeling in de vorm van
> het
> minimumloon. We zeggen gezamenlijk dat iemand dat minimaal moet verdienen
> om
> op een normale wijze rond te kunnen komen.

Behalve dat het niet werkt en dat we daarom nog een bijstand nodig hebben.
Wie de lat van het minimumloon niet haalt, wordt genadeloos gedumpt in het
reservaat dat we de bijstand noemen.

> Het is inderdaad niet te geloven dat we het met zijn alle maar blijven
> slikken dat de omvorming van het sociale stelsel wat we in zo'n 60 jaar
> hebben opgebouwd zomaar even laten afbreken door zoiets als ASO. Elke
> "compensatie" die er zogenaamd komt is een wasse neus.

Het A-sociale stelsel dat we hebben opgebouwd wordt gelukkig afgebroken.
Laten we hopen dat er een echt sociaal stelsel voor in de plaats komt.

> Het omvormen van de WAO en de WW bijvoorbeeld. De grote pot met geld loopt
> al dik over sinds 1999 en de regelingen worden totaal afgebroken.

Hoe zit het daar nou precies mee? Je hebt om een verzekering te runnen
namelijk wel een flinke buffer om tegenvallers op te vangen. Dat is zelfs
wettelijk verplicht en de PVK (inmiddels dacht ik onderdeel van DNB) houdt
hierop terecht toezicht. Omvat die pot waarover jij het hebt de verplichte
reserve of is die eral vanaf? En over dat overstromen, klopt het dat ook
nu nog meer totaal aan premie wordt betaald dan totaal aan uitkeringen
wordt verstrekt? Zelfs bij de huidige hoge werkloosheid?

> De
> compensatie bestaat eruit dat ze de premies willen gaan verhogen omdat de
> WAO straks door particulieren moet worden uitgevoerd. Dat kost tot 2011 6
> miljard extra om de verzekeringmaatschappijen grote reserves te laten
> kweken.

Maar daarna zijn we wel van die prutsers van het UWV af toch? Krijgen ze
eindelijk concurrentie.

Dat zou het zeker.