Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed May 4 07:03:02 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Onmogelijk, maar ik begrijp, dit is een voorbeeld. Busje
> staat er wel vaker (onhebbelijk), maar is van de buurman. ;)

> Ok, we zetten door op fictieve voorbeeld. Nee, dus want ik
> betaal wit en wel 3 Euro.

Sorry dat ik me er even inmeng maar ik vrees voor je dat je geen klusjesman
zak kunnen vinden voor die 3 euro.
Wat er met het voorbeeld bedoeld wordt is dat die man dat klusje nu al heeft
voor 10 Euro en na invoering van het 3 euro systeem niet meer op zwart
werken te betrappen is. Nu kan jij zeggen ik betaal niet meer maar ik vrees
voor je dat je het klusje toch zelf zal moeten doen.

> [...]
> gaan bijbetalen. Gewoon 3 Euro bovenop jouw uitkering. Daar
> houdt je er (ongeveer) netto 2 van over.

> Ja natuurlijk, want die zwartwerker van tien euro is mij te
> duur en bovendien tegen de regels. Met die drie euro is
> misschien ook eeen AOW-er instaat even iemand in te huren
> voor een klein klusje dat hij/zij zelf niet (meer) kan
> klaren. Als zo'n uitkeringsgerechtigde er meerdere zo heeft
>   kan hij/zij bekijken of er toch een markt is voor
> zijn/haar diensten/product, al zal die markt uit meer dan
> slecht bij kas zittende Aow-ers moeten bestaan natuurlijk.

Dat geloof je zelf niet Henk. Wie zou er een klusje van bijvoorbeeld 2
uurtjes gaan doen bij een AOW-er? Hij zou zijn gereedschap mee moeten
sjouwen, er naar toe gaan, de klus doen, opruimen en weer naar huis.
Gereedschap schoonmaken en geweldig zeg, 6 euro verdient, netto 4. Je
gelooft toch niet in sprookjes hoop ik? Een vakman die toevallig werkeloos
is kent verdomd goed zijn marktwaarde en wil daar, als het zwart is best wat
onderdoor gaan natuurlijk, en dat gebeurt allang. Wat hier bedoeld wordt is
dat men hem de kans geeft dit legaal zwart te doen. De sociale rechercheur
die de WW-er aan het werk ziet ergens krijgt te horen dat hij dat doet voor
de toegestane 3 euro en mag weer stilzwijgend huiswaards keren.
Je moet het verschil zien tussen de reguliere vakman inhuren voor bv. 25
euro per uur en de zwarte vakman voor 10 euro. Geen kip die het voor die 2
euro gaat doen hoor. Ook niet met een uitkering.

> In zoverre dat je punt niet klopt. Je gaat van een verkeerde
> veronderstelling uit. Dat begrijp ik niet.
>
> Ik zie niet in waarom iemand vrijwillig en dat dan ook nog
> zwart 7 Euro extra uit gaat geven. Verklaar je nader !!

IK zei het al, het verschil met de reguliere is te groot. Maar zelfs al zou
een enkeling dat wel doen voor die 3 euro, de reguliere vakman wordt wel een
deel van zijn brood uit de mond gestoten. Dat kan dus leiden tot nog meer
werkeloosheid.

> Of zie ik iets over het hoofd?

Ja dus.Zie hierboven.

Ger