Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed May 4 02:57:41 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Carlo Hagemann wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Carlo,

> Mijn punt gaat ervan uit dat een hedendaagse klusser geen genoegen neemt met
> 3 euro per uur.
> Nu betaalt men dus b.v. 10 euro (laag inzetten) zwart.
>
> Welnu: de sociaal rechercheur ziet een busje voor je huis staan, gaat
> inspecteren en vindt jouw zwartwerkers.

Onmogelijk, maar ik begrijp, dit is een voorbeeld. Busje
staat er wel vaker (onhebbelijk), maar is van de buurman. ;)

> Dat kost je vervolgens een fikse
> boete (ik begreep eerder deze week dat het opsporingsniveau niet zo heel
> hoog ligt, maar a la, het is een fictief voorbeeld).

Ok, we zetten door op fictieve voorbeeld. Nee, dus want ik
betaal wit en wel 3 Euro.

> Wat echter als er een regeling wordt getroffen voor 3 euro?

Ja, daar gaat het hier om. Iemand zal dus een uitkering
moeten hebben of komt niet in aanmerking voor de regeling.

> Voor de buitenwacht betaal je de bijklusser 3 euro en de ontbrekende 7 euro
> (want, zoal eerder gezegd, met 3 euro neemt hij geen genoegen) leg je er
> ondershands bij.

Ik zou niet weten waarom ik iemand meer (ook nog zwart) zou
gaan bijbetalen. Gewoon 3 Euro bovenop jouw uitkering. Daar
houdt je er (ongeveer) netto 2 van over.

> Nu komt die sociaal rechercheur weer langs, ziet weer dat busje staan, maar
> ziet alleen maar iemand bezig die zijn diensten voor 3 euro per uur aanbiedt.

Ja natuurlijk, want die zwartwerker van tien euro is mij te
duur en bovendien tegen de regels. Met die drie euro is
misschien ook eeen AOW-er instaat even iemand in te huren
voor een klein klusje dat hij/zij zelf niet (meer) kan
klaren. Als zo'n uitkeringsgerechtigde er meerdere zo heeft
  kan hij/zij bekijken of er toch een markt is voor
zijn/haar diensten/product, al zal die markt uit meer dan
slecht bij kas zittende Aow-ers moeten bestaan natuurlijk.

> Maakt dit mijn punt begrijpelijker?

In zoverre dat je punt niet klopt. Je gaat van een verkeerde
veronderstelling uit. Dat begrijp ik niet.

Ik zie niet in waarom iemand vrijwillig en dat dan ook nog
zwart 7 Euro extra uit gaat geven. Verklaar je nader !!

Of zie ik iets over het hoofd?

Henk Elegeert