Internet vs. D66

Thu Mar 31 20:05:20 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 31-mrt-05, at 18:22, Bart Meerdink wrote:

> Aan de orde was een wet waar brede concensus over was (en is!).

Onjuist; aan de orde was de poging van Thom de Graaf om op een
oneigenlijke manier het direct kiezen van de burgemeester door
de bevolking door te drukken.

> De taak van de 1e kamer is om de kwaliteit van deze wet te beoordelen.

Inderdaad. Maar de Eerste Kamer maakt daarbij een eigen afweging.
Eric Jurgens, meen ik, wees er eerder deze week op dat de Eerste
Kamerfractie van de VVD indertijd een abortuswet heeft afgewezen
waar men in wezen voor was; ook toen ging het om het (te) haastig
invoeren van een regeling zonder veel oog voor de consequenties.

> Vervolgens kan er dan een /andere/ wet aan de orde gaan komen die de
> verkiezing regelt, en die (na goedkeuring in de 2e kamer) door de 1e
> kamer ook op juistheid en uitvoerbaarheid getoetst wordt.

Dat was niet de insteek van Thom de Graaf, nietwaar Bart?

> Wat het minderheids-blok van PvdA-SP-GL deed was allerlei concessies
> op andere punten dan de voorliggende wet verlangen op grond van haar
> tijdelijke machtspositie.

Vreemd, een minderheidsblok met een machtspositie?

> Zodoende werd de meerderheid de voet dwars gezet. Hetgeen de bedoeling
> was. Om Citero te parafraseren, Bos mag dan tegen Balkenende zeggen
> 'but van Thijn is an honorable man', net als bij Brutus is het effect
> exact omgekeerd, onbedoeld in dit geval.

Vindt je het erg als ik al deze speculaties en halfbakken
toespelingen maar laat voor wat ze zijn?

> Tja, probeer je niet te eenzijdig te zijn en enige zelfkritiek te
> oefenen, wordt er direct misbruik van gemaakt.

Waaruit bestaat die zelfkritiek eigenlijk?
In de optiek van D66 is al het malle en contra-produktieve
gedram van Thom de Graaf toch de schuld van de PvdA?

> Je leest fout. Ik had het niet over de vorige eeuw, maar over nu.

Ach ja, ik weerleg je bewering en dan is je reactie dat ik
verkeerd heb gelezen...

Je had het over nu, zeg je. Nu zou volgens jou elk kabinet, ongeacht
samenstelling op een ontevreden bevolking kunnen rekenen.
Volgt daar dan uit dat D66 er goed aan doet de burgers van Nederland
geen kans te gunnen zich over de door het gedram van Thom de Graaf
ontstane situatie uit te spreken?

Erik vdMb